Transparant zijn over dienstverlening

glazen bol via Pixabay

(Adfiz in VVP 01-2020) Voor een goed klantbegrip is het cruciaal dat de nadruk ligt op de waarde en opbrengst van de dienstverlening.

Het ‘transparantievraagstuk’ houdt de gemoederen in Den Haag al geruime tijd flink bezig. Hoewel de noodzaak om transparantie bij schadeverzekeringen wettelijk te regelen ontbreekt, lijkt de minister toch aan te sturen op nieuwe transparantie-eisen. In het licht daarvan is het belangrijk erop te focussen dat de nieuwe regels bijdragen aan inzicht en begrip onder consumenten. Er moet voor gewaakt worden dat ze niet doorslaan in eenzijdige aandacht voor de kosten van dienstverlening.

Kennisdossier

Adfiz en haar leden beschikken over de kennis van wat er nodig is om de consument zinvol te informeren over financiële dienstverlening. Deze kennis wordt verzameld en gedeeld via een apart kennisdossier, Transparantie in dienstverlening. Daarin vinden leden onder andere de volgende modellen: Dienstenwijzer, die verantwoord invulling geeft aan de transparantiewens zoals de minister die tot nu toe kenbaar heeft gemaakt; Overeenkomst van opdracht, voor doorlopende dienstverlening met provisie; Voorwaarden doorlopende dienstverlening.

In het kennisportaal is ook de klantleaflet Transparantie in dienstverlening gepresenteerd. Juist dit leaflet kan de adviseur helpen om samen met de klant aan de hand van vier stappen goed te bespreken wat het belang en de waarde van de dienstverlening is, zodat de klant weet wat hij mag verwachten:

Inventarisatie en analyse van de huidige situatie

In deze eerste stap op het leaflet legt een adviseur de klant uit wat er moet gebeuren en wat hij daarbij van zijn adviseur kan verwachten. Als dit eenmaal in kaart is gebracht, rijst vanzelf de vraag welke risico’s de klant zelf kan (hoe groot is de schade?) en wil (hoe groot is de kans?) dragen. De laatste fase in deze stap is het inventariseren van risico’s die al gedekt zijn.

Advies over dekkingen

Nu uit de inventarisatie en analyse een goed en actueel beeld is ontstaan van de klantsituatie is ook duidelijk geworden wat de klant nog moet regelen. Daar gaan we in de tweede stap van het leaflet dan ook op in. De adviseur kan hier opnieuw toelichten wat de klant van hem mag verwachten. Dat is enerzijds advies over vragen als ‘welke risico’s moet ik verzekeren?’ en ‘wat kan ik doen om schade te voorkomen?’. En anderzijds hulp bij uitleg van polisvoorwaarden, consequenties van eigen risico’s en kwaliteit van de verzekeraar.

Informeren en onderhouden van de verzekeringen

De derde stap toont de klant enkele acties van zijn adviseur om ervoor te zorgen dat de gekozen verzekering altijd up-to-date blijft, zoals het opvolgen van veranderingen in wet- en regelgeving of de persoonlijke situatie. Dit sluit aan bij het kennisdossier Actief Klantbeheer.

Helpen bij schade

In de laatste stap kan de adviseur uitleggen wat er allemaal kan komen kijken bij een schade. Zaken als overbruggingsmaatregelen, de schademelding zelf en zorgen voor een goed en snel herstel.

De klantleaflet Transparantie in dienstverlening en andere modellen zijn voor leden te downloaden van het extranet van Adfiz. Niet-leden kunnen over de tools contact opnemen met Adfiz via info@adfiz.nl.

Partner van dit artikel
Adfiz

Adfiz

Ondernemers in financiële dienstverlening opereren in een markt die voortdurend in beweging is. Wetgeving, ketenvraagstukken, innovatie en digitalisering, en klanten die steeds meer waarde verlangen. Adfiz is de branchevereniging voor onafhankelijk financieel adviseurs die ondernemers helpt effectief en efficiënt hun positie in te nemen. Belangenbehartiging, kennis en kwaliteit staan daarbij...

Reactie toevoegen

 
Adfiz: wees alert op onterecht WIA-voorschot

Adfiz: wees alert op onterecht WIA-voorschot

Adfiz roept adviseurs op alert te zijn op onterechte WIA-voorschotten. Adfiz: “Als mensen een voorschotuitkering ontvangen moeten zij die terugbetalen als...

Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Volgens Polis Advocaten, in antwoord op een vraag van Adfiz, heeft de AFM-norm voor onafhankelijkheid in de vergelijkingskaart geen privaatrechtelijke consequenties. Adfiz:...

Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz heeft de handreiking 'Pensioendienstverlening op maat' gepubliceerd. De handreiking is samen met de pensioensector ontwikkeld in het kader van het aanvalsplan...

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Het niet verbeteren van de keuzebegeleiding zal leiden tot confettipensioen, meent Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de organisatie...

Informeren of adviseren?

Informeren of adviseren?

(Opinie Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Onze samenleving digitaliseert in sneltreinvaart. Zorgdeclaraties dienen we in...

Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

"Wij herkennen de problemen die de AFM signaleert over cyberverzekeringen." Zo reageert Adfiz op de maandag verschenen AFM-verkenning waarin de toezichthouder verzekeraars...

Adfiz: checklist verplichte precontractuele informatie

Adfiz: checklist verplichte precontractuele informatie

Adfiz heeft een Checklist verplichte pre-contractuele informatie ontwikkeld. Adfiz: "Van algemene informatie over je kantoor tot het essentiele informatiedocument...

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

Adfiz, Nationale-Nederlanden, NVGA en VNAB zijn een samenwerking gestart met IVA-Business School met als doel vakbekwaam jong commercieel talent te interesseren...

Resultaten Adfiz-leden in 2022 boven verwachting

Resultaten Adfiz-leden in 2022 boven verwachting

De resultaten over 2022 zijn voor de meeste bij Adfiz aangesloten advieskantoren boven verwachting. Ook de daling in hypotheken was lager dan verwacht. Voor 2023...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...