Vakmanschap en enthousiasme

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen doen die anders niet mogelijk waren.

Afgelopen jaar heb ik grotendeels buiten de verzekeringswereld gewerkt. Dat was leuk om te doen. Ik werkte voor een opdrachtgever in de zorghulpmiddelenbranche. Het zal je zijn opgevallen dat er tegenwoordig talloze scootmobielen rondrijden. Dat is onder andere te danken aan mijn opdrachtgever. Ik heb een mooie inkijk gekregen in de wereld van beleidsmedewerkers, WMO, WLZ, zorgverzekeraars, gehandicaptenraden, PGB en UWV. Als klant heb je het in die wereld niet altijd eenvoudig!

Afgelopen zomer ging mijn zoon van twaalf tijdens de vakantie een dagje mee naar ‘dat bedrijf van die rolstoelen’. Hij had van mij verhalen gehoord en wilde met eigen ogen zien hoe dat in het echt gaat. Stiekem met het beeld dat het heel saai moest zijn om de hele dag rond te lopen in een bedrijf vol rolstoelen en scootmobielen.

Zijn beeld veranderde snel! Hij vond het superleuk om op een scootmobiel rond te rijden. En hij werd enthousiast over hoe de mensen binnen het bedrijf samenwerken en wat zij voor klanten maken. Eerlijk is eerlijk, er werken binnen het bedrijf specialisten die als echte kunstenaars en vaklui fantastische oplossingen maken voor klanten die bijna niet meer mobiel kunnen zijn.

Geraakt

Hun vakmanschap en enthousiasme voor het vak en de klanten raakten mijn zoon. En mij ook. Een hulpmiddelenadviseur legde uit hoe hij met klanten in gesprek gaat, kijkt hoe zij bewegen en dan een oplossing uitwerkt om klanten weer mobiel te maken. Zorgen dat mensen met een beperking weer kunnen meedoen in het maatschappelijk leven.

In de woorden van mijn zoon: “Dat is toch bijzonder. Je gaat naar mensen die weinig kunnen. Je bedenkt een oplossing. En met jouw oplossing kunnen mensen iets wat ze daarvoor niet lukte. Wat voor opleiding heb ik hiervoor nodig?”. Het antwoord is ergotherapie.

‘Je helpt klanten, er is vakmanschap nodig en soms een grote dosis vernuft’

Betekenisvolle meer uitdragen

Ik ben benieuwd hoe dat in de verzekeringswereld gaat. Vinden jongens van de leeftijd van mijn zoon het werken in de branche mooi? Kunnen ze zien hoe het in de financiële sector werkt met het bedenken van oplossingen waardoor klanten dingen kunnen doen die voorheen niet lukten? Of niet konden?

In de kern is het werken in de financiële wereld niet anders dan werken in bijvoorbeeld de mobiliteitshulpmiddelenbranche. Je helpt klanten, er is vakmanschap nodig en soms een grote dosis vernuft om oplossingen te maken voor mensen die het hard nodig hebben. En ik kom veel mensen tegen die vanuit vakmanschap en enthousiasme praten over het vak en klanten.

Ik denk dat het goed is om het betekenisvolle van de verzekeringswereld meer uit te dragen. Daar wordt de buitenwereld enthousiast over en zorgt er misschien voor dat jongens als mijn zoon voor het vak gaan kiezen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Zet jezelf op voorsprong

Zet jezelf op voorsprong

Een paar jaar geleden mocht ik een opdrachtgever helpen met een interessante vraag. De grootste klant daagde mijn opdrachtgever uit om meer te leveren dan de jaarlijkse...

Klantgerichtheid in een digitale samenleving

Klantgerichtheid in een digitale samenleving

Financieel advies blijft belangrijk ook, of juist, in een samenleving die steeds verder gedigitaliseerd wordt. Voor het intermediair is het daarom ook belangrijk...

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te kunnen werken? Dit en meer vragen we aan het intermediair om te mate van klantgerichtheid te meten en om inzicht te kunnen...

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Nu perverse omzetprikkels en bonussen binnen de intermediaire markt nagenoeg verdwenen zijn, ligt de focus meer op het prikkelen van kwaliteit en bijvoorbeeld ook...

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Het meeste leert u van collega ondernemers, zo horen we vaak. U kunt uw collega’s dan ook helpen door mee te doen aan dit onderzoek over klantgerichtheid....

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

Ver voorbij de standaardoplossing

Ver voorbij de standaardoplossing

In een wereld waarin efficiëntie, standaardisatie en digitalisering leidende begrippen zijn, is het de kunst om als adviseur klantgericht te blijven. Hoe...

Mensen helpen maakt ‘t vak mooi

Mensen helpen maakt ‘t vak mooi

Wat zijn de momenten waarop je echt blij bent met je keuze voor het vak? Waarschijnlijk de momenten waarop je een klant hebt kunnen helpen en die klant daar dankbaar...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...