Vakmanschap en enthousiasme

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen doen die anders niet mogelijk waren.

Afgelopen jaar heb ik grotendeels buiten de verzekeringswereld gewerkt. Dat was leuk om te doen. Ik werkte voor een opdrachtgever in de zorghulpmiddelenbranche. Het zal je zijn opgevallen dat er tegenwoordig talloze scootmobielen rondrijden. Dat is onder andere te danken aan mijn opdrachtgever. Ik heb een mooie inkijk gekregen in de wereld van beleidsmedewerkers, WMO, WLZ, zorgverzekeraars, gehandicaptenraden, PGB en UWV. Als klant heb je het in die wereld niet altijd eenvoudig!

Afgelopen zomer ging mijn zoon van twaalf tijdens de vakantie een dagje mee naar ‘dat bedrijf van die rolstoelen’. Hij had van mij verhalen gehoord en wilde met eigen ogen zien hoe dat in het echt gaat. Stiekem met het beeld dat het heel saai moest zijn om de hele dag rond te lopen in een bedrijf vol rolstoelen en scootmobielen.

Zijn beeld veranderde snel! Hij vond het superleuk om op een scootmobiel rond te rijden. En hij werd enthousiast over hoe de mensen binnen het bedrijf samenwerken en wat zij voor klanten maken. Eerlijk is eerlijk, er werken binnen het bedrijf specialisten die als echte kunstenaars en vaklui fantastische oplossingen maken voor klanten die bijna niet meer mobiel kunnen zijn.

Geraakt

Hun vakmanschap en enthousiasme voor het vak en de klanten raakten mijn zoon. En mij ook. Een hulpmiddelenadviseur legde uit hoe hij met klanten in gesprek gaat, kijkt hoe zij bewegen en dan een oplossing uitwerkt om klanten weer mobiel te maken. Zorgen dat mensen met een beperking weer kunnen meedoen in het maatschappelijk leven.

In de woorden van mijn zoon: “Dat is toch bijzonder. Je gaat naar mensen die weinig kunnen. Je bedenkt een oplossing. En met jouw oplossing kunnen mensen iets wat ze daarvoor niet lukte. Wat voor opleiding heb ik hiervoor nodig?”. Het antwoord is ergotherapie.

‘Je helpt klanten, er is vakmanschap nodig en soms een grote dosis vernuft’

Betekenisvolle meer uitdragen

Ik ben benieuwd hoe dat in de verzekeringswereld gaat. Vinden jongens van de leeftijd van mijn zoon het werken in de branche mooi? Kunnen ze zien hoe het in de financiële sector werkt met het bedenken van oplossingen waardoor klanten dingen kunnen doen die voorheen niet lukten? Of niet konden?

In de kern is het werken in de financiële wereld niet anders dan werken in bijvoorbeeld de mobiliteitshulpmiddelenbranche. Je helpt klanten, er is vakmanschap nodig en soms een grote dosis vernuft om oplossingen te maken voor mensen die het hard nodig hebben. En ik kom veel mensen tegen die vanuit vakmanschap en enthousiasme praten over het vak en klanten.

Ik denk dat het goed is om het betekenisvolle van de verzekeringswereld meer uit te dragen. Daar wordt de buitenwereld enthousiast over en zorgt er misschien voor dat jongens als mijn zoon voor het vak gaan kiezen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Betekenisvol zijn voor klanten

Betekenisvol zijn voor klanten

We zitten in een ontwikkeling van de verzekeringsadviseur op de fiets naar automatisering van de administratieve processen, naar digitalisering van klantgerichte...

Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Heb jij wel eens meegemaakt dat iemand alleen zaken met je wil doen, onder voorwaarden dat je afwijkt van de normen? Hoe ga je om met dit dilemma? Stap je over je...

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

De stichting New Financial Forum organiseert op 14 juni samen met Björn Bierhaalder (Make Change Happen), company purpose coach Tamara Ronteltap en rechtsfilosoof...

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’...

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Naar een klantgerichte cultuur

Naar een klantgerichte cultuur

De assurantietussenpersoon is tevreden over zijn eigen klantgerichtheid, maar is veel minder te spreken over de klantgerichtheid van zijn businesspartners. Dat...