Vakmanschap en enthousiasme

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen doen die anders niet mogelijk waren.

Afgelopen jaar heb ik grotendeels buiten de verzekeringswereld gewerkt. Dat was leuk om te doen. Ik werkte voor een opdrachtgever in de zorghulpmiddelenbranche. Het zal je zijn opgevallen dat er tegenwoordig talloze scootmobielen rondrijden. Dat is onder andere te danken aan mijn opdrachtgever. Ik heb een mooie inkijk gekregen in de wereld van beleidsmedewerkers, WMO, WLZ, zorgverzekeraars, gehandicaptenraden, PGB en UWV. Als klant heb je het in die wereld niet altijd eenvoudig!

Afgelopen zomer ging mijn zoon van twaalf tijdens de vakantie een dagje mee naar ‘dat bedrijf van die rolstoelen’. Hij had van mij verhalen gehoord en wilde met eigen ogen zien hoe dat in het echt gaat. Stiekem met het beeld dat het heel saai moest zijn om de hele dag rond te lopen in een bedrijf vol rolstoelen en scootmobielen.

Zijn beeld veranderde snel! Hij vond het superleuk om op een scootmobiel rond te rijden. En hij werd enthousiast over hoe de mensen binnen het bedrijf samenwerken en wat zij voor klanten maken. Eerlijk is eerlijk, er werken binnen het bedrijf specialisten die als echte kunstenaars en vaklui fantastische oplossingen maken voor klanten die bijna niet meer mobiel kunnen zijn.

Geraakt

Hun vakmanschap en enthousiasme voor het vak en de klanten raakten mijn zoon. En mij ook. Een hulpmiddelenadviseur legde uit hoe hij met klanten in gesprek gaat, kijkt hoe zij bewegen en dan een oplossing uitwerkt om klanten weer mobiel te maken. Zorgen dat mensen met een beperking weer kunnen meedoen in het maatschappelijk leven.

In de woorden van mijn zoon: “Dat is toch bijzonder. Je gaat naar mensen die weinig kunnen. Je bedenkt een oplossing. En met jouw oplossing kunnen mensen iets wat ze daarvoor niet lukte. Wat voor opleiding heb ik hiervoor nodig?”. Het antwoord is ergotherapie.

‘Je helpt klanten, er is vakmanschap nodig en soms een grote dosis vernuft’

Betekenisvolle meer uitdragen

Ik ben benieuwd hoe dat in de verzekeringswereld gaat. Vinden jongens van de leeftijd van mijn zoon het werken in de branche mooi? Kunnen ze zien hoe het in de financiële sector werkt met het bedenken van oplossingen waardoor klanten dingen kunnen doen die voorheen niet lukten? Of niet konden?

In de kern is het werken in de financiële wereld niet anders dan werken in bijvoorbeeld de mobiliteitshulpmiddelenbranche. Je helpt klanten, er is vakmanschap nodig en soms een grote dosis vernuft om oplossingen te maken voor mensen die het hard nodig hebben. En ik kom veel mensen tegen die vanuit vakmanschap en enthousiasme praten over het vak en klanten.

Ik denk dat het goed is om het betekenisvolle van de verzekeringswereld meer uit te dragen. Daar wordt de buitenwereld enthousiast over en zorgt er misschien voor dat jongens als mijn zoon voor het vak gaan kiezen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

In Nederland overlijden jaarlijks ruim 150.000 mensen. Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Fred de Jong en Björn Bierhaalder in opdracht van Scildon blijkt...

Daag je ‘mentale legacy’ uit!

Daag je ‘mentale legacy’ uit!

(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen...

Post-COVID leiderschap

Post-COVID leiderschap

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen...

Pak financiële onzekerheid consument aan

Pak financiële onzekerheid consument aan

(door Björn Bierhaalder van MCH Consultancy en Dick de Kruijk van Scildon) Adviseurs hebben een vertrouwensrelatie met hun particuliere klanten. Klanten hebben...

Zonde

Zonde

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor...

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

"U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van mijn verzekeraar na een gevalletje waterschade...

Van de regen in de drup

Van de regen in de drup

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van...

De sector van de toekomst

De sector van de toekomst

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Ga het gewoon doen

Ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “moeten...