Vakmanschap en enthousiasme

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen doen die anders niet mogelijk waren.

Afgelopen jaar heb ik grotendeels buiten de verzekeringswereld gewerkt. Dat was leuk om te doen. Ik werkte voor een opdrachtgever in de zorghulpmiddelenbranche. Het zal je zijn opgevallen dat er tegenwoordig talloze scootmobielen rondrijden. Dat is onder andere te danken aan mijn opdrachtgever. Ik heb een mooie inkijk gekregen in de wereld van beleidsmedewerkers, WMO, WLZ, zorgverzekeraars, gehandicaptenraden, PGB en UWV. Als klant heb je het in die wereld niet altijd eenvoudig!

Afgelopen zomer ging mijn zoon van twaalf tijdens de vakantie een dagje mee naar ‘dat bedrijf van die rolstoelen’. Hij had van mij verhalen gehoord en wilde met eigen ogen zien hoe dat in het echt gaat. Stiekem met het beeld dat het heel saai moest zijn om de hele dag rond te lopen in een bedrijf vol rolstoelen en scootmobielen.

Zijn beeld veranderde snel! Hij vond het superleuk om op een scootmobiel rond te rijden. En hij werd enthousiast over hoe de mensen binnen het bedrijf samenwerken en wat zij voor klanten maken. Eerlijk is eerlijk, er werken binnen het bedrijf specialisten die als echte kunstenaars en vaklui fantastische oplossingen maken voor klanten die bijna niet meer mobiel kunnen zijn.

Geraakt

Hun vakmanschap en enthousiasme voor het vak en de klanten raakten mijn zoon. En mij ook. Een hulpmiddelenadviseur legde uit hoe hij met klanten in gesprek gaat, kijkt hoe zij bewegen en dan een oplossing uitwerkt om klanten weer mobiel te maken. Zorgen dat mensen met een beperking weer kunnen meedoen in het maatschappelijk leven.

In de woorden van mijn zoon: “Dat is toch bijzonder. Je gaat naar mensen die weinig kunnen. Je bedenkt een oplossing. En met jouw oplossing kunnen mensen iets wat ze daarvoor niet lukte. Wat voor opleiding heb ik hiervoor nodig?”. Het antwoord is ergotherapie.

‘Je helpt klanten, er is vakmanschap nodig en soms een grote dosis vernuft’

Betekenisvolle meer uitdragen

Ik ben benieuwd hoe dat in de verzekeringswereld gaat. Vinden jongens van de leeftijd van mijn zoon het werken in de branche mooi? Kunnen ze zien hoe het in de financiële sector werkt met het bedenken van oplossingen waardoor klanten dingen kunnen doen die voorheen niet lukten? Of niet konden?

In de kern is het werken in de financiële wereld niet anders dan werken in bijvoorbeeld de mobiliteitshulpmiddelenbranche. Je helpt klanten, er is vakmanschap nodig en soms een grote dosis vernuft om oplossingen te maken voor mensen die het hard nodig hebben. En ik kom veel mensen tegen die vanuit vakmanschap en enthousiasme praten over het vak en klanten.

Ik denk dat het goed is om het betekenisvolle van de verzekeringswereld meer uit te dragen. Daar wordt de buitenwereld enthousiast over en zorgt er misschien voor dat jongens als mijn zoon voor het vak gaan kiezen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “Moeten...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Hoe maak je de overstap van intermediair naar klantgericht dienstverlener? Dat is hét thema van de sessie van Björn Bierhaalder (MCH) op de vijfde Dag...

Eerste afslag rechts

Eerste afslag rechts

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven...

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

Ik schrijf deze column terwijl ik met mijn gezin in het Noord-Italiaanse bergen ben. We komen hier ieder jaar voor de sneeuw en om een paar dagen de dagelijkse...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Wat LEGO deed, kunnen wij ook

Wat LEGO deed, kunnen wij ook

(door Björn Bierhaalder) Disruptie die de fundamenten van de markt verandert, ligt op de loer. Innovatie, digitalisering, robotisering zijn de thema’s...

Stap voor stap naar je ambitie

Stap voor stap naar je ambitie

Als je een startend advieskantoor bent, wat ga je dan doen? Provisieloos werken? Inzetten op advies? Volledig digitaal werken? Allemaal goede ideeën. Maar...

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Sjoerd (het online platform van SparklingCRM) heeft naar aanleiding van het trendonderzoek 2018 inzake  klantgerichtheid intermediair een kennisdocument opgesteld...