Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

Edwin Herdink resized

(door Edwin Herdink, voorzitter CFD) Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt onze kracht. Dit bleek ook weer uit recent onderzoek waarbij consumenten in meerderheid aangeven wel hun financiële gegevens met hun tussenpersoon te willen delen, maar niet met hun bank of verzekeraar.

Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt onze kracht. Dit bleek ook weer uit recent onderzoek waarbij consumenten in meerderheid aangeven wel hun financiële gegevens met hun tussenpersoon te willen delen, maar niet met hun bank of verzekeraar.

In een tijd waarin veel collectieve zekerheden worden afgebroken en de verschillen tussen rijk en arm toenemen hebben consumenten steeds minder vertrouwen in de politiek, banken en verzekeraars. Daar kun je nog miljarden euro’s aan ‘van-alles-blij’-campagnes tegenaan gooien, maar daarmee bouw je geen vertrouwen op.

‘Zekerheid zit niet in meer regels, maar in meer mens’

We hebben dit ook weer gemerkt in de gesprekken met stakeholders over actieve transparantie op schade. Er heerst bij veel partijen een soort overtuiging dat alles vanachter het bureau maakbaar is. Het DVD is daar een pijnlijk voorbeeld van. Zelfs waardevolle verbeteringen zoals het UPO en Mijnpensioenoverzicht.nl of het IPID spreken consumenten vrijwel niet aan. Ze worden ironisch genoeg vooral gebruikt door adviseurs.

Al die documenten, wetgeving en verplichte dikke pakken adviesrapporten maken consumenten alleen maar nog onzekerder en nog wantrouwender. En dan is het logisch dat je die deal gewoon persoonlijk wil sluiten. De zekerheid die de wetgever en toezichthouder zoeken zit niet in meer regels, maar in meer mens.

Theorie en praktijk

Wij blijven ons wat dat betreft verbazen over de grote verschillen tussen theorie en praktijk. We spreken met grote regelmaat met pensioen-, hypotheek-, leven- en vermogensexperts. Deze door de wol geverfde praktijkexperts ervaren elke dag het enorme kennisgat en de desinteresse in financiële producten. En al die praktijkexperts zijn het met elkaar eens dat zodra de consument moet betalen voor advies, ze richting diensten rennen waar geen advies wordt gegeven.

‘Samen dingen doen bouwt vertrouwen op’

In het laatste onderzoek hierover door CentERdata bleek dat ook weer klip en klaar. Het werd zelfs bevestigd door journalist Rentsje de Gruyter in het NRC, die het CentERdata onderzoek onder de loep had genomen. Kop van haar artikel: ‘Iedereen wil advies, tenzij het geld kost’. Duidelijker hadden wij het niet kunnen samenvatten.

Maar in een recent interview (18 oktober 2019) met een van de vakbladen wist de minister van Financiën ons te vertellen dat “de evaluatie van het provisieverbod gelukkig geen problemen met toegankelijkheid van financieel advies aan het licht heeft gebracht”. Begrijpt u het nog?

Focus op commerciële nazorg

CFD heeft daarom besloten meer in te zetten op oplossingen die het intermediair ondersteunen in de actieve commerciële nazorg. Dus alles wat niet onder de Wftnazorg valt. Dat is een terrein waar wij heer en meester kunnen zijn. We zien aan de initiële advieskant gewoon een steeds complexere wereld ontstaan van stapelende wetgeving, bedacht door theoretici. Daar blijven we ons natuurlijk tegen verzetten, maar wij willen het intermediair ook laten zien dat het een slimme strategie is om vanaf de andere kant in te steken. Immers die consument vertrouwt het intermediair wel al zijn financiele gegevens toe!

We willen consumenten met bestaande financiële producten via consumentvriendelijke software zelf aan de knoppen zetten om te ontdekken waar ze kunnen besparen of bijvoorbeeld slimmer kunnen combineren. Maar met de adviseur ernaast! Die dan direct het gevonden voordeel omzet in alle activiteiten die nodig zijn om dat te realiseren. Mining advice noemen wij dat, samen met de klant op zoek naar de verbeteringen in zijn bestaande situatie.

Samen dingen doen bouwt vertrouwen op. Het grote voordeel hiervan is ook dat die klant bij het sluiten van een nieuwe hypotheek niet eens nadenkt over andere aanbieders. Uiteindelijk wint de praktijk het altijd weer van de theorie.

 

Reactie toevoegen

 
Adviseurs over nazorg: André van Luijk

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

“Zorgplicht en commercie kunnen elkaar prima versterken.” Aldus André van Luijk (Woonvisie Hypotheken en Verzekeringen, Rotterdam) over nazorg...

Adviseurs over nazorg: Bert Verbrugge

Adviseurs over nazorg: Bert Verbrugge

“Trek publiek en privaatrecht qua nazorg gelijk.” Aldus Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) over nazorg in VVP 01-2019. Hoe heb jij de...

Adviseurs over nazorg: Wilma van der Sterre

Adviseurs over nazorg: Wilma van der Sterre

“Het komt regelmatig voor dat het advies of product verandert.” Aldus Wilma van der Sterre-Aarts (De Hypotheker Eindhoven 2x en De Hypotheker Veldhoven)...

Adviseurs over nazorg: Peggy van der Smitte

Adviseurs over nazorg: Peggy van der Smitte

“Ik vind dat bijhouden van de premieontwikkelingen niet standaard onder nazorg valt." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel van der Smitte en Partners, Amersfoort)...

Grenzen aan nazorg

Grenzen aan nazorg

Weinig onderwerpen beroeren de gemoederen van financieel adviseurs momenteel zoveel als nazorg. En dan met name de vraag: moeten we nu wel of niet premieontwikkelingen...

CFD opent aanval op Erica Verdegaal

CFD opent aanval op Erica Verdegaal

Volgens CFD zou de website van financieel journalist Erica Verdegaal onvoldoende beveiligd zijn. Wie doorklikt naar de nieuwsbrief zou op een onbeveiligd deel van...

Drie nieuwe scans in CFD-nazorgmodule

Drie nieuwe scans in CFD-nazorgmodule

CFD heeft drie scans toegevoegd aan haar eind vorig jaar gelanceerde nazorgmodule. Twee van de scans bieden ook een extra verdienmodel, aldus de organisatie van...

PensioenRust: "Nazorg is meer dan alleen herrekenen premie"

PensioenRust: "Nazorg is meer dan alleen herrekenen premie"

Volgens PensioenRust bieden adviseurs te weinig inzicht bij de nazorg ORV. Te veel wordt alleen de premie herrekend. Aldus de makers van de applicatie bij de lancering...

Dossier nazorg: steeds aparte beroepsfout of niet?

Dossier nazorg: steeds aparte beroepsfout of niet?

Bureau DFO verwacht dat de kernvraag of in het nazorgdossier sprake is van een serie afzonderlijke beroepsfouten waarbij telkens het eigen risico BAV apart geldt,...

Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

'Kassa' riep het publiek zaterdagavond op - in een item over nazorg bij ORV - om onder andere Rabobank, NVB en AFM te nomineren voor de 'Schijtlijster Trofee'. De...