Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

Edwin Herdink resized

(door Edwin Herdink, voorzitter CFD) Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt onze kracht. Dit bleek ook weer uit recent onderzoek waarbij consumenten in meerderheid aangeven wel hun financiële gegevens met hun tussenpersoon te willen delen, maar niet met hun bank of verzekeraar.

Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt onze kracht. Dit bleek ook weer uit recent onderzoek waarbij consumenten in meerderheid aangeven wel hun financiële gegevens met hun tussenpersoon te willen delen, maar niet met hun bank of verzekeraar.

In een tijd waarin veel collectieve zekerheden worden afgebroken en de verschillen tussen rijk en arm toenemen hebben consumenten steeds minder vertrouwen in de politiek, banken en verzekeraars. Daar kun je nog miljarden euro’s aan ‘van-alles-blij’-campagnes tegenaan gooien, maar daarmee bouw je geen vertrouwen op.

‘Zekerheid zit niet in meer regels, maar in meer mens’

We hebben dit ook weer gemerkt in de gesprekken met stakeholders over actieve transparantie op schade. Er heerst bij veel partijen een soort overtuiging dat alles vanachter het bureau maakbaar is. Het DVD is daar een pijnlijk voorbeeld van. Zelfs waardevolle verbeteringen zoals het UPO en Mijnpensioenoverzicht.nl of het IPID spreken consumenten vrijwel niet aan. Ze worden ironisch genoeg vooral gebruikt door adviseurs.

Al die documenten, wetgeving en verplichte dikke pakken adviesrapporten maken consumenten alleen maar nog onzekerder en nog wantrouwender. En dan is het logisch dat je die deal gewoon persoonlijk wil sluiten. De zekerheid die de wetgever en toezichthouder zoeken zit niet in meer regels, maar in meer mens.

Theorie en praktijk

Wij blijven ons wat dat betreft verbazen over de grote verschillen tussen theorie en praktijk. We spreken met grote regelmaat met pensioen-, hypotheek-, leven- en vermogensexperts. Deze door de wol geverfde praktijkexperts ervaren elke dag het enorme kennisgat en de desinteresse in financiële producten. En al die praktijkexperts zijn het met elkaar eens dat zodra de consument moet betalen voor advies, ze richting diensten rennen waar geen advies wordt gegeven.

‘Samen dingen doen bouwt vertrouwen op’

In het laatste onderzoek hierover door CentERdata bleek dat ook weer klip en klaar. Het werd zelfs bevestigd door journalist Rentsje de Gruyter in het NRC, die het CentERdata onderzoek onder de loep had genomen. Kop van haar artikel: ‘Iedereen wil advies, tenzij het geld kost’. Duidelijker hadden wij het niet kunnen samenvatten.

Maar in een recent interview (18 oktober 2019) met een van de vakbladen wist de minister van Financiën ons te vertellen dat “de evaluatie van het provisieverbod gelukkig geen problemen met toegankelijkheid van financieel advies aan het licht heeft gebracht”. Begrijpt u het nog?

Focus op commerciële nazorg

CFD heeft daarom besloten meer in te zetten op oplossingen die het intermediair ondersteunen in de actieve commerciële nazorg. Dus alles wat niet onder de Wftnazorg valt. Dat is een terrein waar wij heer en meester kunnen zijn. We zien aan de initiële advieskant gewoon een steeds complexere wereld ontstaan van stapelende wetgeving, bedacht door theoretici. Daar blijven we ons natuurlijk tegen verzetten, maar wij willen het intermediair ook laten zien dat het een slimme strategie is om vanaf de andere kant in te steken. Immers die consument vertrouwt het intermediair wel al zijn financiele gegevens toe!

We willen consumenten met bestaande financiële producten via consumentvriendelijke software zelf aan de knoppen zetten om te ontdekken waar ze kunnen besparen of bijvoorbeeld slimmer kunnen combineren. Maar met de adviseur ernaast! Die dan direct het gevonden voordeel omzet in alle activiteiten die nodig zijn om dat te realiseren. Mining advice noemen wij dat, samen met de klant op zoek naar de verbeteringen in zijn bestaande situatie.

Samen dingen doen bouwt vertrouwen op. Het grote voordeel hiervan is ook dat die klant bij het sluiten van een nieuwe hypotheek niet eens nadenkt over andere aanbieders. Uiteindelijk wint de praktijk het altijd weer van de theorie.

 

Reactie toevoegen

 
"Nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken"

"Nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken"

"Het wordt tijd dat we nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken voor zowel klanten als adviseurs." dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandelijkse...

CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

CFD verwijt Kassa en de Consumentenbond "tendentieuze berichtgeving inzake het verzuimen van de nazorg bij overlijdensrisicoverzekeringen. In hun berichtgeving wekken...

GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

GeldXpert stapt eventueel naar de rechter om duidelijkheid te verkrijgen over de reikwijdte van nazorg. Dat schrijft de keten in een reactie aan Kassa. De reactie...

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

Volgens Kassa komt "in navolging van de Rabobank nu ook SNS Bank klanten tegemoet die jarenlang te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering,...

Nazorg beter vormgeven

Nazorg beter vormgeven

De Hypotheekshop onderschrijft het belang van onderhoud op financiële producten, tegelijk constateert de adviesketen dat er wel enkele punten zijn om rekening...

Brede consensus: maak onderscheid tussen onafhankelijk en gebonden adviseur

Brede consensus: maak onderscheid tussen onafhankelijk en gebonden adviseur

Hoewel de minister van Financiën eerder pleitte voor de termen 'onafhankelijk adviseur', 'zelfstandig adviseur' en 'verkoopadviseur' is er bij de stakeholders...

Jeroen Oversteegen aan het intermediair: "Laat je niet buitenspel zetten"

Jeroen Oversteegen aan het intermediair: "Laat je niet buitenspel zetten"

"Als het intermediair zijn rol niet pakt, rest de geldverstrekker niets anders dan rechtstreeks met de consument te communiceren." Zo begint de recente blog van...

CFD: Financiën wil meer weten over negatieve gevolgen provisieverbod

CFD: Financiën wil meer weten over negatieve gevolgen provisieverbod

Na een gesprek met het ministerie van Financiën concludeert CFD dat Financïen meer wil weten over de negatieve gevolgen van het provisieverbod. Volgens...

Gratis workshop Risicomanagement Woekerpolisclaims

Gratis workshop Risicomanagement Woekerpolisclaims

CFD organiseert dinsdag 7 en donderdag 9 mei de eerste workshops 'Risicomanagement Woekerpolisclaims' voor financieel adviseurs. De workshops zijn gratis toegankelijk...

CFD: er komt een woekerpolisstorm

CFD: er komt een woekerpolisstorm

Volgens CFD is er een woekerpolisstorm in aantocht. Volgens verschillende stakeholders zouden diverse instanties nog dit jaar "via juridische procedures en via naming...