Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Document via Pixabay

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024)

Kifid verwacht dat adviseur notities maakt

DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel adviseur ontstaat of bepaalde gesprekken hebben plaatsgevonden en wat die gesprekken inhielden, dan verwacht de Geschillencommissie dat het klantdossier van de adviseur helderheid kan verschaffen: “Van een adviseur als professionele dienstverlener, mag worden verwacht dat hij van telefoongesprekken met cliënten een telefoonnotitie maakt. Nu hij de stelling van consumenten louter betwist met een ontkenning, zonder enig dossierdocument daaromtrent in het geding te brengen, gaat de commissie van de juistheid van de stelling van de consumenten uit. Wanneer de adviseur wel een telefoonnotitie mocht hebben gemaakt, had het immers in de rede gelegen dat de adviseur deze in het geding zou hebben ingebracht, mocht deze een afwijkende inhoud hebben gehad ten opzichte van de stelling van de consumenten.” – Uitspraak GC 2023-0959

Schriftelijk is geen vormvereiste bij OTD                                   

OPDRACHT - Nadat de consument over een langere periode een aantal malen contact heeft gehad met de adviseur over de mogelijkheid om de aankoop van een woning te financieren, wendt hij zich op enig moment tot een andere adviseur.  De eerste adviseur stuurt de consument vervolgens een nota. De consument beroept zich op het feit dat er geen schriftelijke overeenkomst tussen hen is.

De Geschillencommissie merkt hierover het volgende op: “Volgens de consument heeft hij de adviseur geen opdracht gegeven voor het verlenen van hypotheekadvies. Hij heeft ook geen overeenkomst van opdracht ondertekend. Voor de commissie is echter komen vast te staan dat er een overeenkomst van opdracht tot stand gekomen is. De consument heeft immers meermaals gesprekken gevoerd met de adviseur en de adviseur heeft in elk geval conceptcijfers van de accountant van de consument ontvangen, ter vaststelling van het inkomen. De adviseur heeft die cijfers en overige financiële informatie bovendien zodanig bestudeerd dat hij een bedrag kon noemen voor het uitbrengen van een bod op een woning. Weliswaar is de opdracht niet schriftelijk vastgelegd, maar overeenkomsten zijn vormvrij en kunnen dus ook mondeling zijn aangegaan, en blijken uit de gedragingen over en weer. Overigens heeft de consument zich bereid getoond om iets aan de adviseur te betalen, waaruit ook blijkt dat de consument wel een opdracht heeft gegeven aan de adviseur.” – Uitspraak GC 2023-0939

Voortdurende bemoeienis

ZORGPLICHT - Onderhoud en nazorg in de visie van de Geschillencommissie: “De zorgplicht van de tussenpersoon geldt niet alleen ten tijde van het sluiten van de overeenkomst maar ook erna. Daarbij hoort ook dat de assurantietussenpersoon de verzekeringnemer tijdig opmerkzaam maakt op de gevolgen die, hem bekend geworden feiten, voor de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen kunnen hebben. Het gaat dan om feiten die aan de tussenpersoon bekend zijn of die hem redelijkerwijs bekend behoorden te zijn. De zorgplicht vergt een voortdurende bemoeienis door de tussenpersoon met de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen. Een tussenpersoon mag dus in beginsel niet stil blijven zitten wanneer hij tijdens de looptijd van de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen kennis neemt van feiten of omstandigheden die meebrengen dat de door hem beheerde verzekeringen mogelijk aanpassing behoeven.”

En: “Op de adviseur in zijn hoedanigheid van tussenpersoon rust, anders dan de consument stelt, geen verplichting om (periodiek) contact op te nemen, als daar geen concrete aanleiding voor bestaat. In dat verband is de adviseur ook niet gehouden om contact met de consument op te nemen zodra er een nieuw product op de markt komt.” – Uitspraak GC 2023-0998

De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de

Reactie toevoegen

 
Klager gaat nat

Klager gaat nat

(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...

Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht

Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0688) De Geschillencommissie meent dat van de adviseur had mogen worden verwacht dat hij in ieder geval tijdens een gesprek met de consument...

Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas

Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas

(Kifid-uitspraak GC 2024-0694) Tijdens een verblijf in een kliniek is de rugtas van de consument gestolen met daarin zijn laptop en een bril. De consument heeft...

Bescherming of betutteling?

Bescherming of betutteling?

(Hergen Dutrieux, Viisi, in Katern Hypotheken, VVP 3-2024) De tijden van extreme financieringen tot 160 procent LTV en beperkt bestendig inkomen zijn allang voorbij....

Klacht afgeknald

Klacht afgeknald

(Kifid-uitspraak GC 2024-0683) De consument heeft een geschil met de koper van zijn woning over harde knallen afkomstig uit het dak. De consument is door de rechtbank...

Bruidspaar verliest duizenden euro's op aanbetaling ondanks bruiloftverzekering

Bruidspaar verliest duizenden euro's op aanbetaling ondanks bruiloftverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0677) De consumenten hebben op basis van de bruiloftverzekering de volledige vergoeding gevorderd van de gevolmachtigde voor de betalingen...

Gestolen skistokken: klager glijdt uit bij Kifid

Gestolen skistokken: klager glijdt uit bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0678) Tijdens de wintersport van de consument zijn de skistokken gestolen. Tijdens een lunch in een restaurant op de piste heeft de consument...

Hypotheekadviseur blijft baken in woelige wereld

Hypotheekadviseur blijft baken in woelige wereld

(Uit Katern Hypotheken, VVP 3-2024) VVP vroeg vier leidende hypotheekadviesketens welke marktkansen zij zien momenteel. Kansen zijn er volgens de ketens nog genoeg....

Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje

Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje

(Kifid-uitspraak GC 2024-0631) De consumenten hebben online een spaarrekening bij de bank aangevraagd. Gedurende het identificatieproces werd hen gevraagd een verificatiefilmpje...

Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

(Kifid-uitspraak GC 2024-0604) De consument stelt dat zij schade heeft geleden, doordat de adviseur niet voortvarend genoeg aan de slag is gegaan met de hypotheekaanvraag....