Vroeg beginnen met financiële educatie

section1_page14_article53_1.jpg

Jong geleerd, oud gedaan. “Natuurlijk doen wij mee aan de initiatieven van Wijzer in Geldzaken. En zeker aan de Week van het Geld, want jong geleerd is oud gedaan. We weten dat iedere verstandige financiële beslissing begint met inzicht. Zonder dit inzicht dreigen financiële passiviteit en impulsief keuzegedrag, wat tot individuele en maatschappelijke problemen leidt. Terecht komt financiële educatie dan ook steeds hoger op de agenda. Wij roepen ieder jaar voor de Week van het Geld onze leden op om gastlessen over het Nationaal Geldexamen te geven bij scholen bij hen in de buurt. Sommige leden hebben dit echt omarmd en doen hier al vanaf de eerste keer heel actief aan mee. Ook dit jaar maken we het leden zo makkelijk mogelijk om mee te doen” – WIM HEERES, ADFIZ

Financiële educatie van groot belang. “Ik hecht enorm aan financiele educatie, te beginnen op de basisschool. Kinderen al jong leren omgaan met geld en risico’s is belangrijk. Het past bij ons werk en onze visie. Tijdens een gastles Fix je Risk laat je kinderen op een leuke manier kennismaken met de basisprincipes van verzekeren. Juist omdat het zo goed bij ons past, heb ik de managers en medewerkers van Aegon opgeroepen om een gastles te geven. Dit hoort bij ons werk en is bovendien – ik spreek uit ervaring – leuk om te doen” – MARCO KEIM, AEGON NEDERLAND

Speerpunt in maatschappelijke activiteiten. “Het bevorderen van financiele zelfredzaamheid en bewustwording is voor ASR een speerpunt in onze maatschappelijke activiteiten. Dit jaar levert ASR weer 60 gastdocenten voor de Week van het Geld. Daarnaast zijn collega’s actief als financiële coach voor mensen die te maken hebben met schuldsanering en leren collega’s jongeren met geld omgaan in het programma LEF (Leven en Financiën). Als maatschappelijk partner van Feyenoord ondersteunen we diverse projecten op het gebied van financiële educatie, bijvoorbeeld als onderdeel van de Feyenoord Street League, een project dat zich richt op jongeren van 9 t/m 12 jaar in de wijken Charlois, Feijenoord en IJsselmonde” – JOS BAETEN, ASR

Kinderen bewust maken van geld en risico’s. “Het is goed om kinderen al jong bewust te maken van geld, risico’s en verzekeringen door een gastles te geven tijden de Week van het Geld. Je leert er zelf ook veel van – en het is erg leuk om te doen. Ook dit jaar proberen we zo veel mogelijk kinderen te bereiken. De Week van het Geld sluit goed aan op ons maatschappelijk programma Future Matters dat zich richt op het verbeteren van het financiële welzijn van mensen in onze directe omgeving.” – DAVID KNIBBE, NATIONALE-NEDERLANDEN

Reactie toevoegen

 
Editie
Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...