Waar blijft realtime premiebepaling?

Katern digitale revolutie algemeen

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling?

Vergeet alles wat je weet over verzekeringen. Zo opent de website van menige insurtech, die daarna schrijft wél de polis van de eenentwintigste eeuw te bieden. De ‘vernieuwing’ blijkt bij nadere beschouwing vaak te zitten in vlot opgeschreven polisvoorwaarden, productinhoudelijk is er weinig nieuws onder de zon. Wat insurtechs vooral doen, is hun verzekeringsproducten zo eenvoudig mogelijk houden. Dat is logisch, want dan laten de verzekeringen zich makkelijker aanbieden in een app (het wonderwapen van de insurtech). En er is minder discussie bij schade, waardoor claims geautomatiseerd kunnen worden afgehandeld. Overigens maakt geen enkele insurtech inzichtelijk hoeveel claims werkelijk met behulp van robottechnologie worden afgehandeld.

Lemonade is sinds enige tijd ook in Nederland actief. Het aanbod bestaat uit inboedel en AVP. Bij inboedel wordt de vervangingswaarde verzekerd. Dat is interessant, maar de meeste mensen hebben meer te verzekeren dan alleen hun inboedel. Het optimum van al je verzekeringen in één app biedt Lemonade dus nog niet.

Insurtechs spelen vaak een rol bij embedded insurance. Embedded wil zeggen dat het verzekeringsaanbod is ingebed in het overige aanbod. Zo biedt de online bank Knab sinds kort embedded rechtsbijstanddekking aan van DAS. Het wordt de klant dus eigenlijk makkelijk gemaakt om zich meteen ook te verzekeren. Nieuw is dat natuurlijk niet. Ook is de dekking niet speciaal vernieuwend, als er al een poging wordt gedaan tot innovatie.

Risk-sharing is ook zo’n begrip in de ‘nieuwe verzekeringswereld’. Maar dit heeft meer te maken met een andere tariefsbenadering dan productvernieuwing. Laka bijvoorbeeld richt zich op fietsers. Laka’s collectieve dekking houdt in dat de kosten van de claims in het collectief maandelijks worden verdeeld onder alle fietsers. “Je maximale bijdrage is je persoonlijke limiet. Deze bijdrage is het maximum van wat je in een maand moet betalen – het is een vast bedrag, gebaseerd op de waarde en het soort fiets en accessoires die je wilt verzekeren.”

Minimaal begin

De Goudse Verzekeringen introduceerde onlangs een doorlopende reisverzekering waarvoor de gebruikers alleen betalen als zij daadwerkelijk op reis zijn. De Goudse Reis App houdt bij waar de consument is en start de dekking uitsluitend wanneer hij of zij de grens naar het buitenland passeert. De dekking stopt ook weer vanzelf bij terugkeer in Nederland. De klant ontvangt alleen een rekening voor de dagen dat de reis duurt.

Het is een minimaal begin van een polis die wellicht ook eens realtime premiebepaling zal kennen. Want waarom zou je niet veel meer data betrekken dan alleen de grensoverschrijding? Insurtechs werken ook al zo, maar dat is niet hetzelfde als dat ze al realtime premies hanteren. Veel voorbeelden hebben wij in ieder geval niet kunnen vinden. Ook niet internationaal. We roepen lezers van dit artikel graag op om eventuele voorbeelden te melden (vvp@vvponline.nl).

Digitale brug te ver

Realtime premiebepaling met inzet van veel data? Het is nog een digitale brug te ver, in ieder geval in Nederland. Pay As You Drive? Voor zover dat in Nederland al echt een succes mag worden genoemd, heeft dit niks te maken met realtime premiebepaling. Er is gewoon een tariefstructuur en degene die volgens het kastje in de auto of de app netjes rijdt, wordt beloond (of niet gestraft). Het is niet zo dat de premie meebeweegt met de rijstijl van dat moment.

‘Insurtechs beloven meer verzekeringsinnovatie dan zij waarmaken’

Alicia integreert “passende, flexibele verzekeringen in de online platformen die zzp’ers gebruiken”. Op de website staat een interessant usage-based voorbeeld. Alicia: “Temper – het grootste gig platform van Nederland – is een online verzamelplaats voor giggers, ook wel FreeFlexers genoemd. Bedrijven plaatsen opdrachten voor FreeFlexers op dit online prikbord. Deze groep heeft vaak zelf geen zakelijke verzekeringen geregeld. Om de drempels te verlagen hebben Temper en Alicia een usage-based oplossing geïntroduceerd, die paste bij de behoeften en gewoontes van FreeFlexers. Er werd een nieuw onderdeel toegevoegd binnen het Temper platform: verzekeringen. Hier konden FreeFlexers meer informatie vinden over de beschikbare verzekeringen en ze binnen een paar clicks afsluiten. Om meer bewustzijn over het belang van verzekeringen te promoten, werd er een pop-up ingebouwd die een FreeFlexer waarschuwde als ze onverzekerd een gig wilden oppakken. Met een druk op de knop werd de FreeFlexer naar een white label pagina gebracht, in de huisstijl van Temper. Hier konden ze in een oogopslag meer lezen over hoe ze wel goed verzekerd naar hun shift konden, en gelijk hun eigen verzekering activeren. Eenmaal geactiveerd waren FreeFlexers meteen verzekerd, en kregen zij op hun profiel een icoontje van een schild. Zo konden ook opdrachtgevers zien dat de FreeFlexer verzekerd was.

“Dankzij een zorgvuldig gekozen selectie aan data die Temper deelde met Alicia, kon ervoor worden gezorgd dat FreeFlexers altijd goed verzekerd waren zonder dat ze er teveel voor betaalden. Zo werden de dekking en de premie automatisch aangepast op het type gig. Verder zorgde data over de start- en eindtijd van een gig ervoor dat FreeFlexers per minuut voor hun verzekeringen betaalden. Daar zat een maximum op, zodat ze nooit meer dan een bepaald bedrag aan premie per maand betaalden. Daarnaast hadden FreeFlexers altijd de controle zelf in handen, en konden ze met een aanuit schuifje in de instellingen makkelijk hun verzekeringen beheren.”

In april 2022 heeft Temper de switch gemaakt naar de collectieve Alicia Benefits oplossing, maar wellicht is dit toch de opmaat naar meer.

Reactie toevoegen

 
Meer over
sys.exit (Innovatiemanager)

sys.exit (Innovatiemanager)

(Kees Haverkamp in rubriek Innovatie in VVP 5-2021) Als computernerd is het niet gemakkelijk om naar innovatie te kijken zonder in de basis over de technologische...

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra heeft de prepaid Kilometerverzekering gelanceerd, die Bundelz vervangt. Bundelz, ontwikkeld in het innovatielab van Nationale-Nederlanden, stopt. De Ohra Kilometerverzekering...

Innovatie of briljante mislukking?

Innovatie of briljante mislukking?

(Frank Cooler, Fellow Travelers, in VVP 4-2021) Wat zou de wereld zijn zonder lef, zonder toevallige ontdekkingen en zonder de mogelijkheid om te leren van wat...

Over digitale baseball-plaatjes en polkadots

Over digitale baseball-plaatjes en polkadots

(Door Paul Wessels, Tulp Group in VVP 3) Innovatie heeft veel invloed op de wijze waarop onze branche functioneert en moet anticiperen om relevant te blijven....

Reddit Financiële Diensten

Reddit Financiële Diensten

(Door Kees Haverkamp, Tjip) In maart 2014 schreef ik in een VVP-artikel enthousiast over bitcoins, het juiste gebruik van klantdata, privacy en het feit dat als...

De lust van vaste lasten

De lust van vaste lasten

(Innovatie door Gert Vasse, Ockto, in VVP 5-2020) Veel Nederlanders hebben de afgelopen maanden helaas heel kritisch moeten kijken naar het uitgavenpatroon. Voor...

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren. Dat blijkt uit 'Marktindrukken', een rapport waarin de AFM de marktontwikkeling...

Hoe duurzaam is jouw advies?

Hoe duurzaam is jouw advies?

Steeds meer bedrijven en ook particulieren willen duurzame keuzes maken. Is duurzaamheid al een onderdeel van uw analyses en adviezen? Duurzaamheid lijkt een modewoord...

Breder perspectief

Breder perspectief

De financieel adviseur staat midden in de samenleving. Ongetwijfeld heeft de coronacrisis nog duidelijker gemaakt hoe kwetsbaar die samenleving is. Juist een onafhankelijk...

De Amersfoortse breidt haar dienstverlening verder uit

De Amersfoortse breidt haar dienstverlening verder uit

(Partner in Kennis De Amersfoortse in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) “Verzekeren is de kern, maar wij willen en moeten relevanter zijn voor onze...