Weet wat je waard bent

Maurice van den Hemel 2017 resized

Het is alweer even geleden dat het provisieverbod werd geïntroduceerd. Veel rumoer, ophef en vooral veel onbegrip bij adviseurs. De intentie voor de afschaffing was het creeren van een randvoorwaarde om het klantbelang echt centraal te kunnen zetten. Iets wat logisch zou moeten zijn, toch? Is in essentie de wereld veranderd na het verbod?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik teleurgesteld ben. Teveel adviseurs stappen nog steeds dagelijks in het ‘productstruikelblok’. Het verdienmodel is bij velen nog steeds voor het overgrote deel afhankelijk van het wel/niet afsluiten van een product. Zeker bij hypotheken is dit het geval. Bij schadeverzekeringen is het provisiemodel nog steeds van toepassing, waardoor er altijd een tegenstrijdig belang kan zijn. Klantbelang gaat immers vaak ten koste van je eigen verdienmodel. En dat kan anders, dat moet anders. En het is zoveel mooier en beter anders!

Echte verandering vraagt lef, visie en ondernemerschap. Het resultaat geeft echter zoveel voldoening en daarom een oproep aan de financiële branche en alle stakeholders. Help elkaar, inspireer elkaar.

Een voorbeeld van de waarde van advies: twee jonge mensen willen een huis kopen en hebben van een bekende grote bank te horen gekregen dat ze de financiering kunnen ophalen. Tijdens een adviesgesprek blijkt dat er ook een kinderwens is en dat de vrouw dan minder wil gaan werken. Meer kosten, minder inkomen. Uit het financieel plaatje blijkt dan dat de financiële ruimte om de woning te kopen krap wordt. Welk advies geef je als je verdienmodel afhankelijk is van de verkoop van een product? Voor de bank was het advies simpel: koop het huis! Gelukkig heeft het jonge stel het huis niet gekocht, zijn ze kleiner blijven wonen en zijn ze nu gelukkig en met een (financieel) goed gevoel zwanger.

Ander voorbeeld: een echtpaar op leeftijd wil weten wat ze zich kunnen veroorloven: vakantie, camper kopen, kinderen financieel helpen. Een jaar later wordt de man ernstig ziek. Zijn vraag is om de financiële situatie nog eens door te nemen. Opnieuw laten we zien dat alles goed is geregeld, zowel financieel als de randzaken zoals het testament. Wat is financiële rust veel waard. Wat een dankbaar werk hebben wij toch, denken wij vervolgens op kantoor. Twee maanden later overlijdt de man en even later kunnen wij de (financiële) zaken regelen, precies zoals besproken.

‘Creëer de juiste rand-voorwaarden om het mooiste vak ter wereld goed uit te kunnen oefenen’

 

Wat kan een financieel adviseur van ongelofelijke waarde zijn voor zijn of haar klant. Creëer de juiste randvoorwaarden om het mooiste vak ter wereld goed uit te kunnen oefenen. Het begint ermee je te realiseren dat je je klant niet verder kunt brengen dan waar jezelf bent! Investeer in jezelf, in je werk, zoek een klankbord dat jou verder brengt en zorg ervoor dat jouw ‘blinde’ vlekken niet bij de klant terechtkomen. Zorg voor een businessmodel dat recht doet aan het klantbelang en tegelijkertijd aan jouw portemonnee. Zorg dat je je klant echt begrijpt zodat je vervolgens kan zorgen dat je begrepen kan worden. En vooral: maak je eigen plan, want: ‘als je geen plan maakt voor je eigen leven, word je ingezet in andermans plannen’.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...