Wet vergoeding Affectieschade in de praktijk

rechter spullen rechtzaal

Wat betekent het nu de Wet vergoeding Affectieschade in werking is getreden? Nu we onder bepaalde voorwaarden financiële compensatie kunnen eisen aan een beperkte kring van nabestaanden en familieleden van letselschadeslachtoffers? Zowel in het geval van overlijden als blijvend (ernstig) letsel. Hoe bepalen we het leed van deze nabestaanden? En misschien nog wel lastiger, hoe vertalen we dit naar een passend bedrag? Nostimos Letselschade geeft antwoord.

Het heeft meer dan vijftien jaar geduurd voordat initiatieven vanuit de maatschappij mochten leiden tot wetgeving. Maar per 1 januari 2019 is er nu dus eindelijk een wettelijk recht op smartengeld voor nabestaanden. Een wet die ook door veel letselschadebehandelaars wordt omarmd. Veel uitspraken van rechters zijn immers aan nabestaanden moeilijk uit te leggen. Bij ernstig letsel of overlijden blijven zij soms levenslang de negatieve gevolgen ondervinden in de vorm van enorm gemis bij overlijden of het verlies van toekomstperspectief bij blijvende invaliditeit. Terwijl de veroorzaker de zaak vaak wel snel achter zich kan laten.

Symbolische genoegdoening

De financiële vergoeding neemt uiteraard de pijn en het verdriet niet volledig weg. Wel vormt zo’n vergoeding een vorm van juridische en maatschappelijke erkenning en symbolische genoegdoening, die zal bijdragen aan de verwerking van het verdriet. En dat was in de kern precies de bedoeling van de wetgever. In de relatie tussen naasten is immers iets wezenlijks en existentieels van gehechtheid en genegenheid aangetast. Daar dient voortaan een schadevergoeding met de naam ‘affectieschade’ tegenover te staan. De hoogte van dit smartengeld is vastgesteld bij Algemene Maatregel van Bestuur. Vergoeding vindt uiteraard alleen plaats als er een aansprakelijke partij of verzekeraar is.

Hoe het in de praktijk gaat werken

Zoals vaker bij nieuwe wetgeving is niet meteen op alle onderdelen duidelijk hoe het in de praktijk gaat werken. Wat we zien is dat alle marktpartijen plechtig beloven de wet zorgvuldig en respectvol uit te voeren. Toch is onze verwachting dat de rechter concreet richting en duidelijkheid zal moeten geven over de vraag hoe begrippen als ‘zeer ernstig en blijvend letsel’ en ‘overige nauwe persoonlijke relaties’ geïnterpreteerd moeten worden. Zeker nu er een veelheid aan geaccepteerde levensvormen is, is dit lastig eenduidig vast te stellen. Concrete uitspraken zullen een duidelijk en realistisch beeld moeten geven hoe de wet in de praktijk werkt en vooral hoe deze bij naasten van slachtoffers wordt ontvangen.

Aan de slag met affectieschade

Bij Nostimos Letselschadedeskundigen volgen wij de ontwikkelingen op het vlak van Affectieschade in Nederland natuurlijk nauwgezet. Dat doen we al vanaf het moment dat het eerste wetsvoorstel in 2003 werd ingediend. In onze letselschade- en overlijdensschadepraktijk ondervinden wij dagelijks hoe belangrijk het is slachtoffers, naasten en nabestaanden zorgvuldig te adviseren en begeleiden. Dat luistert nauw. Zaken uit het verleden hebben ons geleerd goed te luisteren. En vanaf het moment dat de intrede van deze nieuwe wet een feit is bereiden we ons voor op affectieschadezaken. We verwachten dan ook meteen bij de eerste zaken die zich aandienen goed beslagen ten ijs te komen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Denktank ‘Vereenvoudigde Schadeafhandeling Letselzaken’ van start

Denktank ‘Vereenvoudigde Schadeafhandeling Letselzaken’ van start

De nieuwe Denktank ‘Vereenvoudigde Schadeafhandeling Letselzaken’ is officieel van start gegaan. Een groep bestaande uit wetenschappers, belangenbehartigers,...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...