Wet vergoeding Affectieschade in de praktijk

rechter spullen rechtzaal

Wat betekent het nu de Wet vergoeding Affectieschade in werking is getreden? Nu we onder bepaalde voorwaarden financiële compensatie kunnen eisen aan een beperkte kring van nabestaanden en familieleden van letselschadeslachtoffers? Zowel in het geval van overlijden als blijvend (ernstig) letsel. Hoe bepalen we het leed van deze nabestaanden? En misschien nog wel lastiger, hoe vertalen we dit naar een passend bedrag? Nostimos Letselschade geeft antwoord.

Het heeft meer dan vijftien jaar geduurd voordat initiatieven vanuit de maatschappij mochten leiden tot wetgeving. Maar per 1 januari 2019 is er nu dus eindelijk een wettelijk recht op smartengeld voor nabestaanden. Een wet die ook door veel letselschadebehandelaars wordt omarmd. Veel uitspraken van rechters zijn immers aan nabestaanden moeilijk uit te leggen. Bij ernstig letsel of overlijden blijven zij soms levenslang de negatieve gevolgen ondervinden in de vorm van enorm gemis bij overlijden of het verlies van toekomstperspectief bij blijvende invaliditeit. Terwijl de veroorzaker de zaak vaak wel snel achter zich kan laten.

Symbolische genoegdoening

De financiële vergoeding neemt uiteraard de pijn en het verdriet niet volledig weg. Wel vormt zo’n vergoeding een vorm van juridische en maatschappelijke erkenning en symbolische genoegdoening, die zal bijdragen aan de verwerking van het verdriet. En dat was in de kern precies de bedoeling van de wetgever. In de relatie tussen naasten is immers iets wezenlijks en existentieels van gehechtheid en genegenheid aangetast. Daar dient voortaan een schadevergoeding met de naam ‘affectieschade’ tegenover te staan. De hoogte van dit smartengeld is vastgesteld bij Algemene Maatregel van Bestuur. Vergoeding vindt uiteraard alleen plaats als er een aansprakelijke partij of verzekeraar is.

Hoe het in de praktijk gaat werken

Zoals vaker bij nieuwe wetgeving is niet meteen op alle onderdelen duidelijk hoe het in de praktijk gaat werken. Wat we zien is dat alle marktpartijen plechtig beloven de wet zorgvuldig en respectvol uit te voeren. Toch is onze verwachting dat de rechter concreet richting en duidelijkheid zal moeten geven over de vraag hoe begrippen als ‘zeer ernstig en blijvend letsel’ en ‘overige nauwe persoonlijke relaties’ geïnterpreteerd moeten worden. Zeker nu er een veelheid aan geaccepteerde levensvormen is, is dit lastig eenduidig vast te stellen. Concrete uitspraken zullen een duidelijk en realistisch beeld moeten geven hoe de wet in de praktijk werkt en vooral hoe deze bij naasten van slachtoffers wordt ontvangen.

Aan de slag met affectieschade

Bij Nostimos Letselschadedeskundigen volgen wij de ontwikkelingen op het vlak van Affectieschade in Nederland natuurlijk nauwgezet. Dat doen we al vanaf het moment dat het eerste wetsvoorstel in 2003 werd ingediend. In onze letselschade- en overlijdensschadepraktijk ondervinden wij dagelijks hoe belangrijk het is slachtoffers, naasten en nabestaanden zorgvuldig te adviseren en begeleiden. Dat luistert nauw. Zaken uit het verleden hebben ons geleerd goed te luisteren. En vanaf het moment dat de intrede van deze nieuwe wet een feit is bereiden we ons voor op affectieschadezaken. We verwachten dan ook meteen bij de eerste zaken die zich aandienen goed beslagen ten ijs te komen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Slachtofferhulp Nederland en Achmea helpen mensen met licht letsel na een verkeersongeval aan betere informatie en online hulp. Het eerste hulpmiddel is nu live:...

Verbond introduceert Smartengeldcalculator en Toolkit Contact Helpt

Verbond introduceert Smartengeldcalculator en Toolkit Contact Helpt

Meer houvast en regie over het schadebedrag én hulp bij het verwerken van het ongeval. Dat bieden volgens het Verbond van Verzekeraars de Smartengeldcalculator...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Geen signalen dat verzekeraars letselschadeslachtoffers dumpen bij Wmo-loket

Geen signalen dat verzekeraars letselschadeslachtoffers dumpen bij Wmo-loket

“Sinds de beantwoording van de vorige Kamervragen over dit onderwerp hebben mij geen signalen bereikt dat letselschadeslachtoffers in recente zaken oplopen...