Wil ik het eigenlijk echt wel?

robot (rennend 2019)

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie woorden: willen, kunnen, begrijpen.

Veel adviseurs voelen de druk en de noodzaak van het aanpassen van hun bedrijfsmodel. Als je het al niet zelf wilt, voert de wetgever de druk steeds meer op. Helaas is opgelegde druk niet de beste basis om verandering aan te brengen, laat staan te borgen.

Het allerbelangrijkste is: je moet het écht willen. Niet omdat het je verplicht wordt opgelegd, maar omdat je droom of doel echt iets is waar je ongelofelijk blij van wordt. Als het dan een keer tegenzit, kijk je naar je doel en wat dat voor je betekent. Wil je dat echt nog steeds heel graag, dan kun je kijken waar de volgende twee punten je kunnen helpen.

Kunnen

Valkuilen, tegenslagen en uitdagingen hebben vaak te maken met iets doen wat je nog niet kunt. Je lost dit op door het te doen. Dat kun je zelf doen of je vraagt iemand erbij die het al een keer gedaan heeft om het voor te doen. Net zolang totdat je het zelf kan. Het mooiste voorbeeld is fietsen. Bijna iedereen in Nederland kan fietsen en dat heb je geleerd door te proberen, te vallen en op te staan en opnieuw te doen. Het mooie is: je bent er niet aan dood gegaan en hebt inmiddels kilometers op de pedalen staan.

Begrijpen

In sommige gevallen zul je eerst iets moeten leren. Voordat je überhaupt kon fietsen, moest je eerst leren dat er iets bestond als een fiets. Merk je dat je in je bedrijf kennis tekort komt om je valkuil te overwinnen, zorg dan dat je het leert. Op internet is al veel gratis te vinden, cursussen zijn er op allerlei vlakken en er zijn veel specialisten die je op je bedrijf kunt laten komen. Niets houd je dus tegen om de noodzakelijke kennis op te doen om je uitdaging te beslechten.

‘Fietsen heb je ook geleerd door te vallen en op te staan’

Elke keer als een ingeslagen weg stokt, elke keer als je terugvalt in oude patronen kun je je zelf weer afvragen: kan ik het? Begrijp ik het? Maar uiteindelijk ligt de voortgang in de meest essentiële vraag: is mijn noodzaak groot genoeg? Wil ik het eigenlijk echt wel?

Reactie toevoegen

 
Editie
Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Keuzes maken gaat van au

Keuzes maken gaat van au

“Klantcontact verandert, de klant gaat meer zelf doen”. “Hoe zorg je er als adviseur voor dat je digitaal bij de tijd blijft en tegelijkertijd...

Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....

Hoe betaal jij onze  kinderen terug?

Hoe betaal jij onze kinderen terug?

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een...

Je data in ruil voor een polis

Je data in ruil voor een polis

Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Altijd al willen weten hoe de verzekeringssector eruit zou zien als we worden overgenomen door  Apple, Nespresso of Coolblue? Het New Financial Forum gaat op...

Innoveren: eten of gegeten worden

Innoveren: eten of gegeten worden

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord...

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses voor het intermediair op de zakelijke markt. Tim Schoonbergen, algemeen directeur van Nedasco, benadrukt dat het...

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Tijdens New Financial Day van 29 oktober 2013 won Bernd Slettenhaar van Avéro Achmea de twitteractie #advieswaarde (wie weet in 140 tekens het beste de advieswaarde...