Woekeren

section1_page2_article25_1.jpg

Het woekerpolisdossier is beladen met emoties én belangen. Iedereen lijkt het erover eens dat gedupeerden snel en goed geholpen moeten worden, zonder de consequentie dat verzekeraars en adviseurs hierdoor hun deuren definitief moeten sluiten. Er dient een respectabele oplossing te komen voor alle partijen. Probleem blijft dat heel veel partijen van mening zijn dat ‘de ander’ nu juist niet de aangewezen partij is om de consument te helpen. En wie heeft daar geen baat bij? Juist… de consument.

Deze affaire is alweer tien jaar aan de gang. Tenminste als je rekent vanaf de eerste erkenningen vanuit de sector dat er een affaire was. Het feit dat de kosteninhoudingen vanuit aanbieders aan de hoge kant zijn, is al bekend sinds 1995. Als je het zo stelt, blinkt de sector niet bepaald uit in doeltreffendheid en oplossingsgerichtheid.

Natuurlijk zijn er verzachtende omstandigheden aan te wijzen, maar door deze affaire te laten voortwoekeren, wordt het probleem er alleen maar erger op. Voormalig Ombudsman financiële dienstverlening Jan Wolter Wabeke zei onlangs nog dat de strijd tussen verzekeraars en consumentenorganisaties alleen maar verder escaleert, waardoor een einde van de affaire waarschijnlijk nog jaren op zich laat wachten.

In deze diepe duisternis zijn er ook lichtpunten. Tal van adviseurs zijn al jaren bezig met het geven van hersteladviezen. Hier zijn vele consumenten mee geholpen. Ook hebben verzekeraars hier en daar wel degelijk werk gemaakt om gedupeerden te helpen, ook al was het soms een harde leerschool. Je kunt in ieder geval stellen dat de sector niet heeft uitgeblonken in inlevingsvermogen en dat te veel financieel dienstverleners zich niet verantwoordelijk voelen voor deze affaire en dus nu ook de verantwoordelijkheid niet nemen om mee te werken aan een oplossing. Dit zijn echter totaal verschillende dingen. Een klant met een gebroken been moet je willen helpen, ook al heb je dat been niet eigenhandig gebroken.

Anno 2016 heeft het Verbond een Adviesloket geopend. Hier krijgen mensen hersteladvies, dat door het Verbond wordt betaald, van advieskantoor Triple A Risk Finance. Het Verbondsinitiatief wordt toegejuicht door de AFM, die consumenten oproept in actie te komen. Vervolgens zijn er weer partijen die hier ernstig bezwaar tegen maken en het initiatief betitelen als een ‘zwarte dag voor het onafhankelijke financieel advies in Nederland’.

Ga met elkaar praten, probeer van elkaar te leren en help elkaar om de consument daadwerkelijk verder te helpen. Daarbij passen de initiatieven van al die onafhankelijke adviseurs, daarbij past dit Verbondsadvies, daarbij past ook een site en een promotiecampagne vanuit politiek en sector om consumenten te verwijzen naar alle mogelijke woekerpolisherstellers en daarbij past een dialoog over verdere ideeën om dit immense probleem aan te pakken.

‘Een klant met een gebroken been moet je willen helpen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Geen algemene adviseringsplicht woekerpolissen

Geen algemene adviseringsplicht woekerpolissen

Minister Dijsselbloem van Financiën voelt niet voor een algemene adviseringsplicht inzake woekerpolissen.   In antwoord op vragen van Tweede-Kamerlid...

Stichting Geldbelangen nodigt verzekeraars uit voor dialoog over beleggingsverzekeringen

Stichting Geldbelangen nodigt verzekeraars uit voor dialoog over beleggingsverzekeringen

De Stichting Geldbelangen heeft zeven verzekeraars uitgenodigd voor een dialoog over beleggingsverzekering. "Wij wilen dat verzekeraars en (vertegenwoordigers...

Odin: "geen 7,2 miljoen maar 10 miljoen woekerpolissen"

Odin: "geen 7,2 miljoen maar 10 miljoen woekerpolissen"

Volgens Stichting Odin zijn er geen 7,2 miljoen maar tien miljoen woekerpolissen verkocht. Odin-oorzitter Jeffrey Leichel: "Het feitenonderzoek beleggingsverzekeringen...

Woekerpolissen: minister blijft verzekeraars achter de vodden zitten

Woekerpolissen: minister blijft verzekeraars achter de vodden zitten

De autoriteiten blijven vooral de verzekeraars achter de vodden zitten bij het activeren van klanten met een woekerpolis en hersteladvies. Op de adviseurs is het...

Afm hekelt vasthouden aan verzekeringsdogma\'s bij afhandelen woekerpolissen

Afm hekelt vasthouden aan verzekeringsdogma\'s bij afhandelen woekerpolissen

Verzekeraars moeten bij de afhandeling van het woekerpolisdossier niet rigide vasthouden aan oude principes, vindt AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven. Van Vroonhoven...

Politieke helden gezocht in woekerpolisdossier

Politieke helden gezocht in woekerpolisdossier

René Graafsma, Vereniging Woekerpolis.nl en Stichting Geldbelangen hebben maandag de politiek opgeroepen snel actiever te worden in het woekerpolisdossier....

"terugroepactie woekerpolissen nodig"

"terugroepactie woekerpolissen nodig"

"Ons geduld is op." Aldus de Consumentenbond, die eist dat verzekeraars eindelijk een redelijke schadevergoeding op woekerpolissen betalen. Verzekeraars...

Verbond reageert op uitzending EenVandaag

Verbond reageert op uitzending EenVandaag

"Alle aandacht voor het activeren van de klanten helpt.' Aldus het Verbond van Verzekeraars in een statement naar aanleiding van een uitzending van EenVandaag...

Geldgids onthult deals over woekerpolissen

Geldgids onthult deals over woekerpolissen

"Verzekeraars treffen schikkingen met individuele woekerpolisgedupeerden en dwingen hen tot geheimhouding om anderen met een fooi te kunnen afschepen."...

Minister: woekerpolissen desnoods eenzijdig verbeteren

Minister: woekerpolissen desnoods eenzijdig verbeteren

Dat is apart: verzekeraars die met instemming van de minister van Financiën eenzijdig woekerpolissen mogen aanpassen. Weliswaar om de situatie voor de klant...