ZEVEN VRAGEN AAN ADVISEUR... Justin van Driel

Justin van Driel, 2019

Zeven vragen aan... Justin van Driel, Aon

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

In mijn carrière als adviseur heb ik al meerdere rollen vervuld. Ik ben begonnen als accountmanager en ben via verschillende aandachtsgebieden (MKB, advocaten en notarissen, onderwijs) uiteindelijk in mijn huidige rol als consultant terechtgekomen. Wat altijd als een rode draad door mijn adviesrol is blijven lopen, is echter de behoefte om op een andere manier naar de uitdaging van de klant te kijken. Mijn grootste motivatie haal ik uit situaties die net wat anders zijn en een creatieve oplossing vereisen.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Veel van de antwoorden op deze vraag klinken een beetje cliché, zoals: als ik mijn klant naar wens heb kunnen helpen of wanneer ik een mooi nieuw project binnen heb gehaald. Hoewel misschien cliché, zijn deze dingen natuurlijk wel waar en gelden ze zeker ook voor mij. Vaak komen klanten bij ons, als consultants, uit op het moment dat ze een wat groter of ingewikkelder probleem hebben dan met standaard producten op te lossen is. Als ik moet kiezen, dan is mijn dag echt geslaagd wanneer ik met mijn collega’s tot nieuwe concrete oplossingen voor deze problemen ben gekomen.

3. Welke tip zou je de adviessector willen meegeven? En welke tip aan verzekeraars?

De adviessector is op sommige vlakken hopeloos verouderd. Natuurlijk zijn er veel hele goede initiatieven om nieuwe technologie toe te passen, maar er zijn ook een hoop zaken die sinds mijn start in de financiële sector nauwelijks veranderd zijn. Mijn tip aan de adviessector zou zijn om nieuwe ontwikkelingen sneller over te nemen. Zo kunnen we allemaal efficiënter, klantgerichter en klantvriendelijker werken. Verzekeraars zou ik willen vragen wat vaker durf te tonen. Natuurlijk moet je als verzekeraar voorzichtig zijn en het is niet mijn plaats om te bepalen wat verzekeraars wel en niet accepteren. Maar als het op nieuwe/ onbekende risico aankomt, zou ik wat vaker als antwoord willen horen: “Kun je daar meer over vertellen?” in plaats van “Nee”.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Adviseurs staan al jaren voor een grote uitdaging. Consumenten worden steeds bewuster en de adviseursfunctie van het koppelen van verzekeraars en klanten wordt steeds minder belangrijk voor de standaardoplossingen. Adviseurs hebben naar de toekomst toe wel degelijk bestaansrecht. De wereld om ons heen verandert snel en wordt steeds complexer. Ook bedrijven veranderen snel, ingegeven door de ict-revolutie. Nieuwe oplossingen moeten worden bedacht om te zorgen dat er geen hiaten ontstaan in de financiering van nieuwe risico’s waar bedrijven mee te maken krijgen. De rol van de adviseur is om risico’s in kaart te brengen, ook voor de verzekeraars zodat deze bereid zijn afwijkende risico’s te dragen. De grootste verandering is denk ik de gedachteverandering die we als sector moeten maken om de relevantie die we ook in de toekomst hebben goed in te vullen.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit?

Zoals ik eerder al aangaf, verandert de adviessector naar mijn mening niet zo snel. Over vijf jaar zal ze er dus nog best herkenbaar uit zien. Ik denk dat er minder adviseurs zullen zijn omdat meer aanvragen automatisch met kennisacceptatiesystemen gedaan worden, maar dat de overgebleven adviseurs meer waarde voor hun klanten toevoegen.

‘Adviessector op sommige vlakken hopeloos verouderd’

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad?

In het begin van mijn carrière ging ik voor het eerst op bezoek bij een klant die ik van een collega over zou nemen. De eigenaar was een vrij jonge ondernemer die het bedrijf van zeer klein bedrijf naar een goedlopend bedrijf met ongeveer dertig medewerkers had ontwikkeld. Ik had me goed voorbereid en ingelezen voor het gesprek en ging met een goed gevoel naar de klant. Het enige wat ik niet had achterhaald, was dat de eigenaar door een lage dwarslaesie al jaren in een rolstoel zat. Het feit dat hij ondanks zijn handicap het bedrijf zo had laten groeien en zoveel energie uitstraalde, vond en vind ik nog steeds ontzettend inspirerend.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Als adviseur verleen je een service. Je helpt een ander zo goed mogelijk te ondernemen en, in mijn geval, zo goed mogelijk om risico’s te laveren. Vanuit een expertrol ben je al snel geneigd om te dicteren wat er volgens jou goed of slecht is. De klant kent zijn of haar bedrijf echter veel beter dan wij dat ooit kunnen doen. Mijn belangrijkste inzicht is dan ook dat een advies altijd een symbiose moet zijn van de mening van de expert en de bedrijfskennis van de ondernemer.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen

Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen

Goede aandelenrendementen en de opgekrabbelde rente zorgden in januari voor een stijging van de dekkingsgraden. De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad steeg naar...

Aon: helft werkgevers nauwelijks bezig met voorbereiding Wtp

Aon: helft werkgevers nauwelijks bezig met voorbereiding Wtp

Bijna de helft (45 procent) van de werkgevers is niet of nauwelijks bezig met de noodzakelijke veranderingen in hun pensioenregeling, zo blijkt uit de pensioensurvey...

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, daalde in 2023 van 120 naar 119 procent. Pensioenkortingen...

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Het bedrijfsleven neemt in vergelijking met eerdere uitkomsten uit 2020 meer maatregelen en is beter voorbereid op de toegenomen cyberdreiging. Dat blijkt uit het...

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort wordt per 1 oktober aangesteld als Chief Broking Officer voor Aon Nederland. Hij volgt Mandy van der Zalm op, die Aon onlangs verliet. Kort begon na...

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman is benoemd tot Industry Director Business Services bij Aon Nederland. ​Zij stuurt het team Business Services aan dat zich richt op een breed scala...

Chief Broking Officer Mandy van der Zalm vertrekt bij Aon

Chief Broking Officer Mandy van der Zalm vertrekt bij Aon

Mandy van der Zalm heeft besloten Aon per 1 september te verlaten. De laatste drie jaar was zij werkzaam als Chief Broking Officer bij Aon Nederland. Van der Zalm...

Pensioenfondsen moeten keuzebegeleiding beter invullen

Pensioenfondsen moeten keuzebegeleiding beter invullen

Recent bleek dat de sinds 1 juli verplichte keuzebegeleiding maar minimaal wordt ingevuld door pensioenfondsen. “Gegeven het feit dat pensioenfondsbestuurders...

Aon over Wtp: kom snel in actie

Aon over Wtp: kom snel in actie

Nu de Wet toekomst pensioen een feit is, zullen alle bedrijven in 2028 de overstap moeten hebben gemaakt naar het nieuwe pensioenstelsel, aldus Aon. "Na 15 jaar...