Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) “De waarde van een glimlach is hoger geworden”, schreef Babs Gons onlangs in haar (Parool-)column. (Voor wie Babs niet kent: ze schreef onder andere het briljante gedicht ‘Als je niet gaat stemmen’ en is een kei in spoken word-performances, echt je moet haar eens gaan zien!).

In de betreffende column legt Babs uit dat een glimlach dezer dagen niet meer vanzelfsprekend (of: gratis) is. Niet om te schenken, niet om te ontvangen. Dat komt, zegt Babs, omdat we momenteel tamelijk argwanend in het leven staan. Immers: in iedere toevallige passant (of collega/klant/relatie/…) schuilt een potentieel coronagevaar. Om nog maar te zwijgen van het risico dat een close encounter met eens soortgenoot met zich meebrengt.

 En de regels he, oh, de regels! Waar we elkaar normaliter met een vriendelijk gezicht tegemoet traden, stralen we nu allen ‘Afstand houden!’ uit. Zo gaat het op straat maar ook in het bedrijfsleven. En dat is begrijpelijk. Het is hoe de overheid ons nu ‘opvoedt’, het is verankerd in de framing van de regels die ze ons meegeven. Want zeg nou zelf, voelde jij je de afgelopen tijd Koning wanneer je een winkel binnenkwam en direct om je oren werd geslagen met ‘Houd afstand!’ (lees: je bent eng!) en ‘Volg de looprichting!’ (lees: geen vrijheid!) en ‘Maximaal tien mensen in deze winkel!’ (lees: niet welkom!). Of wanneer je werd teruggestuurd omdat je geen mandje gepakt had? Of vergeten was je handen te ontsmetten? Nee, het concept ‘je welkom voelen’ lijkt iets uit een ver verleden.

De waarde van een glimlach

En juist daarom is de column van Babs Gons zo waar. En zo belangrijk. Want inderdaad, de waarde van een glimlach IS hierdoor hoger geworden. Want hoewel er geen enkele regel is die ons verbiedt te glimlachen of om de boodschap op een andere manier te brengen, volgen we nu allemaal onze strenge ‘ouders’. Dat is jammer (voor de sfeer) en onnodig (van een glimlach krijg je geen corona) maar… het biedt ook kansen (voor de ondernemer).

Zo zag ik ergens een poster hangen met de tekst: ‘Wij geven elkaar geen handen maar begroeten elkaar met een leuke lach!’ Ik voelde me er meteen thuis. En wat denk je van de speciale kinder coronacampagne in België, met slogans als ‘Echte helden dragen maskers!’ en ‘Ik help beestjes om zeep!’. Daar word je toch blij van? Of kijk naar de horeca: daar blijven ze vriendelijk, ook al worden zij heel hard getroffen. Het is niet voor niets dat mensen moord en brand schreeuwen als je aan de horeca komt. Als ze ergens de waarde van een glimlach begrijpen…

Afijn. Het is een moeilijke tijd. Dat is een feit. En de regels naleven is van groot belang. True. Maar c’est le ton qui fait la musique en van teveel mentale afstand wordt ook niemand beter. Dus haak ik aan bij de column van Babs; de waarde van een glimlach is hoger geworden. Doe er je voordeel mee. Op straat en in je bedrijf. En moeten we straks allemaal mondkampjes gaan dragen, bedenk dan dat je óók met je ogen kunt lachen. Of denk Belgisch: alle helden dragen maskers!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk, betoogt Esther Vuijsters in de nieuwe blog van Lindenhaeghe op VVP Online. Vuijsters: "Tijdens een recente analyse van onze social...

Ontwikkel jezelf: omarm een training

Ontwikkel jezelf: omarm een training

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) De Training Ontspannen Presenteren is nog maar net gestart of ik heb mijn eerste learning al te pakken: dit leer je niet uit...

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij. Dat is al een tijdje zo,...

Robotisering van kennis en… pizza?

Robotisering van kennis en… pizza?

De techniek neemt een vlucht en het is aan ons om naast de voordelen ook de nadelen te zien. Kritisch blijven. Mens blijven. En vooral: in het belang van de klant...

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe Niets is veranderlijker dan het weer. Nou ja, misschien de website van het CDFD dan. Want daar verrassen ze ons momenteel...