Iemand zoals ik

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het valt me op dat er de laatste tijd veel geschreven wordt over ‘vertrouwen’. Over het lage vertrouwen dat er momenteel in de maatschappij is en hoe we ons niet langer op bedrijven en instanties verlaten maar veel meer op personen. In een notendop: ‘Merk X vertrouw ik niet maar de medewerker van merk X wel.’

Als contentmarketeer merk ik het dagelijks: blogs en artikelen waarin we ons uitspreken, waarin we stelling nemen als het gaat over gebeurtenissen in de markt, dát zijn stukken die gelezen en gewaardeerd worden. Of je het nou pure-, corner- of herocontent noemt: als een trainer of een cursist zijn of haar verhaal vertelt of een ervaring deelt, heeft dat meer waarde dan wanneer wij een gelikte advertorial aanleveren. En zo hoort het ook te zijn.

Als het gaat om het meten van vertrouwen, wordt vaak de Trust Barometer van communicatiebureau Edelman aangehaald. Eén van de vragen die bij de Barometer gesteld wordt, is: wie vertrouw je het meest? In het antwoord op die vraag staan de technisch expert en academisch expert al jaren op één. Vorig jaar kwam daar voor het eerst een derde persoon bij: iemand zoals ik."

Mensen vertrouwen dus iemand zoals zijzelf. En dat is er precies de reden waarom onze Supportafdeling zo goed functioneert. Want daar zitten de ‘zoals ikken’: professionals die de frustraties over het vakbekwaamheidsbouwwerk en examenstress begrijpen. Die helpen met het boeken van een training en uitleggen hoe onze website werkt.

Om die reden geloven wij bij Lindenhaeghe dan ook niet dat robots ‘ons’ werk zullen overnemen. Niet dat van de financieel professional en ook niet dat van ons. Zeker, processen zullen veranderen en standaardvragen kunnen worden afgehandeld via chatbots. Maar heb je wel eens ‘gepraat’ met een chatbot? Dat levert vooral stress op. En meer vragen dan antwoorden.

Echte mensen die met echte oplossingen komen

Als het moeilijk wordt, gaat men toch bellen. Als je dan op zo’n moment als bedrijf het vertrouwen van de klant terug wilt winnen, zul je toch goed personeel moeten inzetten. Echte mensen die met echte oplossingen komen.

Zoals mijn collega Shanna die laatst alle zeilen moest bijzetten om de gegevens van een klant boven water te krijgen. De klant bleek niet alleen onder een andere naam in het systeem te staan – mevrouw was net getrouwd – maar ze stond ook nog eens ingeschreven met een verkeerde geboortedatum én op een oud adres. Ze werd gevonden op haar twee voorletters. Dat zie ik een chatbot nog niet doen. "Blij dat ik gevonden ben", grapte de klant toen alles was opgelost. "Dat snap ik", zei Shanna, "ik raak ook niet graag kwijt."

Humor. Ook iets dat computers niet begrijpen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het virus levert ons interessante verzekeringsvragen op

Het virus levert ons interessante verzekeringsvragen op

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het coronavirus is hebberig. Het neemt veel. Mensenlevens om te beginnen. Maar het pakt ons ook pleziertjes, vrijheden, banen...

Na de coronacrisis (blog Lindenhaeghe)

Na de coronacrisis (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) En toen hád ik dat visum voor Rusland eindelijk geregeld, gooide decoronacrisis roet in het eten. Afijn, hele vakantie...

Zoek de verschillen (blog)

Zoek de verschillen (blog)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een mens gaat wel eens met vakantie. Soms ‘gewoon’ naar Frankrijk of Spanje (Italië even niet..) en soms naar...

Vakbekwaamheids-escaperoom? (Blog Lindenhaeghe)

Vakbekwaamheids-escaperoom? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Vorige week publiceerden wij een artikel in onze nieuwsbrief met daarin de voorzichtige conclusie dat de financiële sector...

Blote billen op het speelveld (blog Lindenhaeghe)

Blote billen op het speelveld (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Tussen de kerstkransjes en de oliebollen door, viel me opeens een woord op. Of eigenlijk, een woordgroep. ‘Perverse transparantie’....

Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Financiële producten zijn teveel op mannen gericht. Volgens strategisch onderzoekbureau Oliver Wyman liggen er enorme...

Het blijft Bijzonder

Het blijft Bijzonder

De tweede ronde (toetsweek) Bijzondere Examens is in aantocht! Een mooi moment om terug te kijken naar de eerste ronde, afgelopen zomer in juni. 39 mensen schreven...

Op tijd opladen

Op tijd opladen

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Dachten we dat we eruit waren, blijkt het toch weer anders. Een burn-out wordt namelijk niet veroorzaakt doordat we te veel...

Zonder ‘branddriehoek’ geen reactie (blog Lindenhaeghe)

Zonder ‘branddriehoek’ geen reactie (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In al het ‘soft skills’-geweld waarmee we tegenwoordig om de oren geslagen worden, zouden we bijna vergeten dat...

Inspirerend! Boeiend! Vernieuwend! Duh.

Inspirerend! Boeiend! Vernieuwend! Duh.

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In de tijd dat ik zelf nog als financieel adviseur werkte, werd ik wel eens moe van al die workshops, masterclasses en bijeenkomsten...