ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

Ralph Wessels 2020

Digitale valuta kunnen, vooral in ontwikkelingslanden, leiden tot een hoger welvaartsniveau, zo stelt ABN Amro in het derde deel van het drieluik over cryptocurrencies. "Wanneer gereguleerde stablecoins of central bank digital currencies CBDC’s eenmaal een betrouwbaar betaalsysteem weten te vormen, kunnen ze gebruikers toegang bieden tot bankdiensten en -producten. Dit zal, met name in ontwikkelingslanden, leiden tot een productiviteitsverbetering en hogere economische groei. Hierdoor kan het welvaartsniveau toenemen", aldus ABN Amro.

In het derde deel wordt dieper ingegaan op de achterliggende technologie van crypto’s en de economische waarde daarvan. Veel cryptocurrencies draaien op de blockchain-technologie. Dit is een Distributed Ledger Technology (DLT); een decentrale, digitale database waarover consensus bestaat. “Het voordeel van de consensus en de moeilijk te manipuleren data is dat informatieverstrekking efficiënter verloopt”, zegt Ralph Wessels, Hoofd Beleggingsstrategie van ABN Amro “Dit creëert economische waarde, omdat bepaalde diensten van intermediairs niet meer nodig zijn. Een risico is daarbij wel dat een decentraal systeem automatisch leidt tot minder toezicht en controle als het niet goed wordt ingericht.”

ABN Amro ziet dat de ontwikkelingen rond internet hebben gezorgd voor een verschuiving van een centraal geleide economie, waar weinig gebruik werd gemaakt van data, naar een platform-economie waar het gebruik van data fors is toegenomen. Het is de inschatting van de bank dat dit met de opkomst van de DLT geleidelijk verder zal verschuiven naar een protocol-economie waarin data de sleutelrol hebben in de economie. "De focus van de protocol-economie ligt op het bouwen van netwerken en het beperken van tussenpersonen."

Reactie toevoegen

 
Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro. "Nu...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro past haar woningmarktramingen opnieuw aan. De aanhoudende prijsstijging zorgt er volgens de bank voor dat het gemiddelde van dit jaar hoger zal uitkomen...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Geldbelangen eist opschorting compensatieregeling ABN Amro

Geldbelangen eist opschorting compensatieregeling ABN Amro

Stichting Geldbelangen eist dat ABN Amro de compensatieregeling opschort, die de bank – in samenwerking met Consumentenbond Claimservice - voor teveel betaalde...