ACM wil meer transparantie over betaald ranken

zzp laptop via Pixabay

Van acht door de ACM onderzochte platforms doen alleen Independer en Kieskeurig niet aan betaald ranken.  De Autoriteit stelt vast dat er risico’s zijn verbonden aan betaald ranken voor zowel de concurrentie als de consument. Maar deze risico's, zoals beïnvloeding en hogere prijzen, manifesteren zich momenteel in beperkte mate omdat betaald ranken in omvang nog beperkt is.

De ACM constateert dat transparantie-uitingen over betaald ranken in de praktijk vaak slecht zichtbaar of onduidelijk zijn. Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van transparantie en kennis te vergaren omtrent betaald ranken, heeft de ACM de introductie van een label bij gesponsorde resultaten bestudeerd op een platform dat actief is in Nederland. Dit label bleek nauwelijks effect te hebben op het aankoopgedrag van gebruikers. Dit kan komen omdat gebruikers het label niet zien, het label niet begrijpen, of omdat gebruikers gesponsorde resultaten net zo relevant vinden als niet-gesponsorde resultaten.

De ACM doet vervolgonderzoek naar de rol van transparantie bij betaald ranken: "Welke rol transparantie kan spelen om de risico’s die wij zien beperkt te houden, gaan wij nu in kaart brengen. Daaruit zal dan volgen aan welke eisen moet worden voldaan. Een heldere norm biedt houvast voor de naleving.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Bosch - Vereniging Docenten Assurantie- en Bankleer VDAB 4 februari 2021

Betaald ranken kan ook indirect worden gedaan. Om die vraag te beoordelen zou een belangrijke vervolg vraag gesteld kunnen worden: a) Zijn u vergelijkingen uitsluitend vindbaar op uw site? b) Mogen uw vergelijkingen gratis worden gepubliceerd? c) Wanneer wel en wanneer niet gratis gepubliceerd?

Meer over
Aantal leenaanvragen stijgt fors, bedrag gemiddeld ruim 14.000 euro

Aantal leenaanvragen stijgt fors, bedrag gemiddeld ruim 14.000 euro

Voor grote uitgaven wordt veel vaker geld geleend. Het aantal leenaanvragen steeg afgelopen jaar met bijna achttien procent. Het gewenste gemiddelde leenbedrag is...

Independer: forse stijging aantal woningbranden

Independer: forse stijging aantal woningbranden

In 2022 waren er 7.700 woningbranden in ons land. Vooral in Friesland was de stijging met één derde fors te noemen. Maar ook in Zeeland en Flevoland...

Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering

Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering

De samenwerking tussen Independer en Swiss Re’s digitale verzekeraar iptiQ is uitgebreid met een nieuwe autoverzekering onder het merk Mintley. Eerder lanceerden...

Independer draagt reviews hypotheekkantoren over aan klantenvertellen

Independer draagt reviews hypotheekkantoren over aan klantenvertellen

Independer heeft de reviews van hypotheekkantoren overgedragen aan klantenvertellen. Marga Lankreijer, manager hypotheken bij Independer: “Aangezien deze reviews...

"Nederlanders kiezen massaal voor hoger eigen risico zorgpremie"

"Nederlanders kiezen massaal voor hoger eigen risico zorgpremie"

Steeds meer Nederlanders kiezen voor een maximaal eigen risico bij hun zorgverzekering, stelt Independer. In 2020 koos een kwart voor het bedrag van 885 euro, nu...

Independer en Van Bruggen Adviesgroep werken samen bij hypotheekadvies

Independer en Van Bruggen Adviesgroep werken samen bij hypotheekadvies

Vergelijkingsplatform Independer gaat samenwerken met Van Bruggen Adviesgroep. Naast dat de consument bij Independer online zelf een hypotheek kan afsluiten, kan...

Bijna helft Nederlanders bang stijgende zorgpremie niet meer te kunnen betalen

Bijna helft Nederlanders bang stijgende zorgpremie niet meer te kunnen betalen

Ruim twee van de vijf Nederlanders is bang de zorgverzekering niet langer te kunnen betalen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Independer uitgevoerd door Q&A...

"Verhuurdersgarantie Airbnb geen vervanging woonverzekering"

"Verhuurdersgarantie Airbnb geen vervanging woonverzekering"

De verhuurdersgarantie van Airbnb is geen vervanging van de woonverzekering, stelt Independer. Verzekeringsexpert Michel Ypma: “Er wordt namelijk best veel...

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...

Allianz Direct winnaar Independer Award Auto 2022

Allianz Direct winnaar Independer Award Auto 2022

Allianz Direct heeft de Independer Award Auto 2022 gewonnen. Op nummer 2 is InShared geëindigd en net daarachter FBTO op een derde plaats. Independer reikt...