Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Document via Pixabay

Volgens Polis Advocaten, in antwoord op een vraag van Adfiz, heeft de AFM-norm voor onafhankelijkheid in de vergelijkingskaart geen privaatrechtelijke consequenties.

Adfiz: “Naar aanleiding van berichtgeving in de media zijn door leden vragen gesteld over de privaatrechtelijke consequenties als je als adviseur in de vergelijkingskaart aangeeft te adviseren op onafhankelijke basis. Wij hebben hierover advies ingewonnen bij Polis Advocaten en die zijn duidelijk over de privaatrechtelijke consequenties: “De vergelijkingskaart is publiekrechtelijk van aard en heeft mijns inziens geen doorwerking in het civiele recht, althans niet in de zin dat de klant op basis daarvan van de adviseur kan eisen dat de adviseur altijd het aantal producten en aanbieders in zijn advies betrekt conform de normen die gelden voor ‘onafhankelijk advies’ in de zin van de vergelijkingskaart.” 

“In de nadere toelichting hierop geeft Polis Advocaten aan dat er geen grond is voor doorwerking in de civiele verhouding omdat de vergelijkingskaart een eenzijdig document is waar geen wederzijdse contractuele rechten en plichten in kunnen worden overeengekomen of aan ontleend kunnen worden. Het is een generiek informatiedocument dat geen betekenis heeft voor de inhoud van individuele adviestrajecten.  

“Wat de klant dan wel civielrechtelijk mag verwachten van de adviseur in een individueel adviestraject, hangt af van hetgeen de klant daarover met de adviseur afspreekt:  als er geen specifieke afspraken zijn gemaakt over de omvang van de door de adviseur te maken analyse, komt het aan op de redelijke verwachtingen die de klant daarover mag hebben. Publiekrechtelijke normen kunnen hooguit een rol spelen bij het inkleuren van deze verwachtingen. Aan de vergelijkingskaart mag de klant alleen de verwachting ontlenen dat de adviseur in algemene zin in staat is om een voldoende divers productpalet te beoordelen. De klant mag er zonder nadere afspraken niet zomaar op vertrouwen dat de adviseur in het individuele adviestraject altijd dat volledige productpalet zal meenemen in de beoordeling. Dat neemt overigens niet weg dat civielrechtelijk altijd sprake moet zijn van een deugdelijk en passend advies.”

Duidelijk

Ludger de Bruijn van Adfiz: “Wij merken dat er verschillende visies zijn over de norm van onafhankelijk advies en de gevolgen voor de dienstverlening aan klanten. Daarbij is onder meer gesuggereerd dat een klant zich op grond van de vergelijkingskaart zou kunnen beroepen op een individueel klantadvies waarin ten minste het aantal producten en productvormen wordt meegenomen dat in de norm van de AFM voor onafhankelijk advies staat.  

“De Nrgfo (publiekrecht) is daarover echter duidelijk: de norm is niet van toepassing op het individueel klantadvies. Ook civielrechtelijk heeft de norm op zichzelf dus geen doorwerking in het individuele klantadvies. Dat is enkel het geval als de toezegging een minimaal aantal producten te vergelijken onderdeel is van afspraken tussen de adviseur en de klant.”

Het volledige advies van Polis Advocaten vindt men hier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...