Adfiz: écht werk maken van financiële fitheid

Roger van der Linden: ‘Ik wil me verder ontwikkelen als ondernemer.’

Maak écht werk van financiële fitheid, waarbij de focus moet zijn op een integrale aanpak. Dat stelde Adfiz-voorzitter Roger van der Linden tijdens de Midjaarsbijeenkomst van de adviseursorganisatie woensdagmiddag in Laren. Van der Linden: “Continue en maatschappijbrede aandacht voor een doorlopende en integrale aanpak van financiële fitheid… ik zie het nog niet.”

Financieel adviseurs, aldus Van der Linden, “tekenen vol in op het in beweging krijgen van mensen om te werken aan hun financiële gezondheid. Dat kunnen we overigens niet alleen, en dat willen we ook niet alleen. Wat we willen is samen denken en werken aan resultaat. Natuurlijk samen met verzekeraars en banken, maar ook met overheid, werkgevers, gedragswetenschappers, onderwijsinstellingen en ieder ander die financiële fitheid als uitgangspunt kiest.

“Wij willen met iedereen meedenken en werken aan structurele en zichtbare aandacht voor financiële gezondheid. werken aan interventies, acties en campagnes die nodig zijn om mensen te helpen verder te kijken dan een verzekering voor de auto, een hypotheek voor het huis en een lijfrente voor een fiscale aftrek. Wij willen werken aan alle mogelijke antwoorden op de vraag hoe mensen te motiveren om regelmatig aandacht te geven aan de eigen financiële situatie, ook als daar al enige tijd geen acute aanleiding voor is. En vooral willen wij werken om niet langer pillen, poedertjes, drankjes en zalfjes voor te schrijven voor acuut opspelende klachten, maar om integrale financiële fitheidsprogramma’s te ontwerpen. En die programma’s komen er. Naar mijn overtuiging in alle soorten, maten en zwaartes. Soms is het een uitgebreid financieel plan met geplande periodieke updates, soms het eerlijke advies dat het binnen de mogelijkheden al prima op orde is. En alles daar tussen in.”

Niet genoeg

Van der Linden: “Mijn stelling is dat we niet moeten denken dat het genoeg is voor financiële fitheid. Wat informatie van een aanbieder over een bestaand product of wat extra transparantie alleen helpt een klant echt niet. En dat beeld moeten we ook niet oproepen bij de consument. Focus op slechts een puzzelstukje uit de hele puzzel is nu eenmaal niet genoeg.

“Dus als een deeladvies, een begeleide keuze of een informatieset bijdraagt aan aandacht voor financiën, en bereidheid om naar het relevante totaalplaatje te kijken, dan is dat top.  Als ze ingezet worden om alleen het betreffende puzzelstukje wat te verbeteren, zonder erop te wijzen dat het uiteindelijk om de totale puzzel gaat, dan gaan we heel wat crash-diëten tegemoet. En dat geeft misschien even het gevoel heel goed bezig te zijn, maar na een tijd blijkt het toch niet te werken. Sterker nog: het gaat tegenwerken.”

Van der Linden noemde het belangrijk om consumenten te wijzen op de baat die ze hebben bij financiële fitheid.  De Adfiz-voorzitter: “We moeten het niet teveel hebben over de schema’s, de training, de dingen die niet meer mogen, maar over de opbrengst, het inzicht, de rust, het geluk te weten waar je aan toe bent. Die beloning helpt naar mijn overtuiging ook beter om mensen voor hun financiële fitheid in beweging te krijgen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz heeft de handreiking 'Pensioendienstverlening op maat' gepubliceerd. De handreiking is samen met de pensioensector ontwikkeld in het kader van het aanvalsplan...

Adviesalerts! financiële fitheid

Adviesalerts! financiële fitheid

Financieel adviseurs kijken steeds breder naar de financiële fitheid van hun klanten. Een goede ontwikkeling natuurlijk, helemaal omdat er nog best veel zendelingenwerk...

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Het niet verbeteren van de keuzebegeleiding zal leiden tot confettipensioen, meent Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de organisatie...

Informeren of adviseren?

Informeren of adviseren?

(Opinie Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Onze samenleving digitaliseert in sneltreinvaart. Zorgdeclaraties dienen we in...

Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

"Wij herkennen de problemen die de AFM signaleert over cyberverzekeringen." Zo reageert Adfiz op de maandag verschenen AFM-verkenning waarin de toezichthouder verzekeraars...

Adfiz: checklist verplichte precontractuele informatie

Adfiz: checklist verplichte precontractuele informatie

Adfiz heeft een Checklist verplichte pre-contractuele informatie ontwikkeld. Adfiz: "Van algemene informatie over je kantoor tot het essentiele informatiedocument...

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

Adfiz, Nationale-Nederlanden, NVGA en VNAB zijn een samenwerking gestart met IVA-Business School met als doel vakbekwaam jong commercieel talent te interesseren...

Resultaten Adfiz-leden in 2022 boven verwachting

Resultaten Adfiz-leden in 2022 boven verwachting

De resultaten over 2022 zijn voor de meeste bij Adfiz aangesloten advieskantoren boven verwachting. Ook de daling in hypotheken was lager dan verwacht. Voor 2023...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...

Digitale weerbaarheid

Digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! VVP 06-2022) Om financieel adviseurs te ondersteunen bij het cyberveiliger maken van hun eigen onderneming en ze een weg te wijzen door de...