Adfiz en HDI maken afspraken over rechtstreekse benadering klant

Adfiz

"Adfiz is tegen iedere vorm van rechtstreekse benadering door verzekeraars en heeft dat HDI ook laten weten. We zijn daarbinnen wel tevreden met het resultaat dat de klant ook via zijn eigen adviseur gebruik kan maken van het aanbod van HDI. Ook zijn wij blij met de toezegging dat het contact met de klant zich daadwerkelijk beperkt tot het doorverwijzen naar zijn adviseur." Aldus Adfiz.

De afgelopen weken is er veel onrust ontstaan over een door HDI direct aan de klanten gedaan voorstel. Deze beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar heeft klanten rechtstreeks aangeschreven met een concurrerend aanbod. Dit betreft polissen die onder andere in volmacht via Adfiz-lid Schouten Insurance zijn gesloten. In veel gevallen is de correspondentie niet via de adviseur verlopen, noch is de adviseur hierin gekend.

HDI heeft Adfiz toegezegd dat er op dit moment alleen nog rechtstreekse benadering plaatsvindt, met het doel om reeds aangeschreven klanten te wijzen op de mogelijkheid via hun eigen adviseur gebruik te maken van het overstapaanbod." 

Adfiz: "Wij hebben aangegeven rechtstreekse benadering van klanten ten zeerste af te keuren. Hiermee treed je in de door de klant gewenste adviesrelatie met de adviseur. Bovendien schaadt een dergelijke actie het vertrouwen in de keten. Contact met de klant dient in beginsel altijd via de adviseur te verlopen. HDI gaf aan dit principe als intermediaire verzekeraar te onderschrijven.

"In haar brief verwijst HDI klanten naar het in beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen gespecialiseerde advieskantoor – en tevens Adfiz-lid - Koekenberg Van Vuuren (KVV). Hiermee is dit kantoor ongewild onderdeel geworden van de discussie. Van het door HDI gedane aanbod kan namelijk ook gebruik worden gemaakt door jou als adviseur. Dit kan zowel via de rechtstreekse aanstelling bij HDI, via een serviceprovider of in volmacht. Met KVV hebben wij afgesproken dat klanten eerst naar hun eigen adviseur worden verwezen, alvorens de klant bij dit kantoor het adviestraject ingaat."

HDI was niet bekend met subagenten
De oversluitactie van HDI was volgens eigen zeggen ingegeven door een eerder ingezette oversluitactie van Schouten Insurance, waarbij de nieuwe risicodrager (soms automatisch) Markel zou worden. In reactie hierop is HDI de betreffende klanten gaan aanschrijven met een tegenvoorstel. Adfiz: "Volgens HDI was bij haar niet bekend dat bij veel volmachtpolissen er naast Schouten Insurance nog een adviseur betrokken was als subagent. Waar een adviseur bekend was, is de communicatie rondom de oversluitactie via de adviseur verlopen, aldus HDI. Daar waar dit niet via de adviseur is verlopen omdat HDI niet bekend was met de betreffende adviseur, betreurt HDI dit."

Reactie toevoegen

 
SNS zet weer in op persoonlijk contact

SNS zet weer in op persoonlijk contact

SNS gaat weer inzetten op persoonlijk contact met de klant. In plaats van een callcenter met steeds wisselende medewerkers of keuzemenu’s hebben klanten straks...

Ook gelijk speelveld bij invulling nazorg

Ook gelijk speelveld bij invulling nazorg

In het kader van het gelijk speelveld zal worden gekeken naar de invulling van de postcontractuele zorgplicht. Dat schrijft minister Hoekstra in zijn antwoord op...

Adfiz pleit voor uitstel invoering IDD

Adfiz pleit voor uitstel invoering IDD

 Adfiz pleit voor uitstel van de invoering van de Europese richtlijn voor verzekeringsdistributie IDD. "Pas nu begint de omzetting in nationale regels zijn...

Consultatie Besluit implementatie richtlijn verzekeringsdistributie

Consultatie Besluit implementatie richtlijn verzekeringsdistributie

Het ministerie van Financiën is de internetconsultatie Besluit implementatie richtlijn verzekeringsdistributie gestart. Dit besluit implementeert samen met...

Adviseur moet bij schadeverzekering wijze van beloning kenbaar maken

Adviseur moet bij schadeverzekering wijze van beloning kenbaar maken

Minister Dijsselbloem heeft het wetsvoorstel ter implementatie van de nieuwe EU-richtlijn verzekeringsdistributie naar de Tweede Kamer gestuurd. Hoofdpunten van...

Richtlijn distributie vraagt om samenwerking

Richtlijn distributie vraagt om samenwerking

"De bepalingen zijn voor een deel nieuw voor distributeurs, maar ik hoop dat we niet gelijk met zijn allen in een kramp schieten. Europa wil de consumentenbescherming...

Online distributie richt ravage aan

Online distributie richt ravage aan

De Distributiemonitor 2014 van IG&H toont een verdere verschuiving naar online distributie. Volgens IG&H in het FD maandagochtend is de impact van de verschuiving...

"niet ook distributie complex maken"

"niet ook distributie complex maken"

"Complexe oplossingen hebben we genoeg in ons vak. Laat distributie dat alsjeblieft ook niet worden." Dat verzucht voorzitter René Graafsma in de...

Distributie aov's verschuift

Distributie aov's verschuift

Volgens Baken Adviesgroep is de distributie van aov's via het bankkanaal en vergelijkingssites relatief sterk gegroeid.   De groep schrijft dit bij haar Marktrapport...