Adfiz: klachtenafhandeling moet nog sneller

Document gesprek kantoor via Pixabay

Adfiz wil dat Kifid klachten nog sneller afhandelt dan in de gemiddeld negen maanden die er nu voor staan. Adfiz: "Hoewel wij het een zeer positieve ontwikkeling vinden dat achterstanden worden weggewerkt en de gemiddelde behandeltijd is teruggebracht, blijven wij erop aandringen om deze nog verder terug te dringen."

Adfiz reageert op de toelichting bij de Kifid-factuur voor de jaarbijdrage 2020, die rond deze tijd groepsgewijs wordt verstuurd. In de toelichting schrijft Kifid dat in het afgelopen jaar de gemiddelde behandeltijd van reguliere klachten is teruggebracht naar minder dan negen maanden. Kifid schrijft verder te verwachten dit jaar circa 3.000 klachten inhoudelijk te behandelen.

Hoewel de Kifid-begroting 2020 iets lager is dan in 2019 blijft de jaarbijdrage 2020 voor de groep ‘overige financiële dienstverleners’, waaronder financieel adviseurs vallen, gelijk aan 2019. Dit heeft te maken met het hogere aandeel klachten tegen deze groep.  

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consument kon weten van beleggingsrisico en kosten spaarkasproduct

Consument kon weten van beleggingsrisico en kosten spaarkasproduct

Kifid oordeelt dat de consument beleggingsrisico en kosten van zijn spaarkasproduct had kunnen weten. Op 15 januari 1997 sloot consument via de Postbank (nu ING)...

Consument niet gewezen op opzegtermijn – nadeel niet gebleken

Consument niet gewezen op opzegtermijn – nadeel niet gebleken

Bij het afsluiten van een beleggingsverzekering hebben de verzekeraar en de bank als tussenpersoon verzuimd om de consument te wijzen op het recht om de verzekering...

Adfiz blijft lobbyen voor behoud collectiviteitskorting

Adfiz blijft lobbyen voor behoud collectiviteitskorting

Adfiz zet de lobby voor het behoud van collectiviteitskorting bij zorgverzekeringen voort. De organisatie roept leden op de resultaten van de vorig jaar ingevulde...

Onlogische huisnummering baat bank niet

Onlogische huisnummering baat bank niet

Ook als post vaker niet aankomt wegens onlogische huisnummering, vindt Kifid dat de afzender (in dit geval: de bank) moet aantonen dat de consument de brief met...

(Geld)ezel...

(Geld)ezel...

De Bank heeft consument wegens betrokkenheid als geldezel bij phishingfraude geregistreerd in het Incidentenregister en het EVR voor de duur van acht jaar. Consument...

Gevolmachtigde hoeft klant niet tussentijds te informeren over lagere risicopremie

Gevolmachtigde hoeft klant niet tussentijds te informeren over lagere risicopremie

Het faillissement van de tussenpersoon brengt niet mee dat de zorgplicht door Florius wordt overgenomen. Dat oordeelt Kifid in uitspraak GC 2020-125. Consument...

Adfiz Ronde door het Land

Adfiz Ronde door het Land

Adfiz organiseert in maart en mei een Ronde door het Land. Op de middagen komen actuele ontwikkelingen aan bod. Daaronder transparantie van schadeprovisie (Adfiz:...

Wet verbeterde premieregeling: verbetervoorstellen Adfiz

Wet verbeterde premieregeling: verbetervoorstellen Adfiz

Maak de variabele uitkering tot default of leg de default-keuze bij de werkgever. Dat is een van de zes verbetervoorstellen die Adfiz doet voor de Wet verbeterde...

Geen vergissing in uw voordeel...

Geen vergissing in uw voordeel...

Consument vordert nakoming van een offerte van verzekeraar voor een overlijdensrisicoverzekering waarin – volgens verzekeraar – een onjuist premiebedrag...

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

Een overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in uitspraak GC 2020-108. De Commissie:...