"Adviseur bezorgt klant tienduizenden euro's verlies"

Geld via Pixabay 2

Tussenpersonen kiezen volgens de Consumentenbond vaak voor de makkelijkste weg en bieden gewoon aan om over te stappen naar een annuïteitenhypotheek bij een aanbieder met de laagste rente. Dit in plaats van de bankspaarhypotheek te verlengen.

De bond: "Door de lagere rente lijkt een annuïteitenhypotheek financieel het gunstigst. Maar dat is hij niet. Consumenten weten vaak niet dat ze belastingtechnisch veel voordeliger uit zijn met een bankspaarhypotheek. Ze sparen hiermee belastingvrij, waardoor ze in een relatief korte tijd een aardig kapitaal voor de aflossing opbouwen. En daarnaast profiteren ze gedurende de hele looptijd van de maximale renteaftrek. Bij een annuïteitenhypotheek wordt de renteaftrek juist elke maand minder. Consumenten verliezen zo, zonder dat ze het in de gaten hebben, tienduizenden euro’s."

De Consumentenbond signaleert dat veel hypotheekadviseurs hun klanten hier onvoldoende over informeren.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Theo van Geel - Geld & Woning Oss 8 februari 2019

Ik herken mij daar TOTAAL niet in. Namen en rugnummers zou ik zeggen. Anders word ik er straks nog op aangekeken. Of een aanklacht wegens laster en smaad!

Één procent, punt…

Één procent, punt…

(Kifid-uitspraak GC2021-0631)De consumenten hebben een hypothecaire geldlening met bouwdepot afgesloten bij de geldverstrekker (a.s.r.). In de offerte is opgenomen...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

In samenwerking met de Nationale Hypotheekbond, heeft Scildon de webtool ‘Aflossen, Sparen of Beleggen’ ontwikkeld. Deze tool stelt consument en adviseur...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

CPB noemt verlagen hypothecaire aflossingseis als beleidsoptie

CPB noemt verlagen hypothecaire aflossingseis als beleidsoptie

De vermogensopbouw van Nederlandse huishoudens is lang niet altijd optimaal. Een aanzienlijke groep huishoudens bouwt weinig vermogen op, of heeft het vastzitten...

Vordering tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid afgewezen

Vordering tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid afgewezen

(Kifid-uitspraak GC 2021-0330) De consument heeft gezamenlijk met haar ex-partner een hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank (ING), waarvoor beiden hoofdelijk...

Stel als geldverstrekker mijn-omgeving niet al open in voortraject

Stel als geldverstrekker mijn-omgeving niet al open in voortraject

Wees als geldverstrekker terughoudend met het openstellen van de mijn-omgeving in het voortraject. Aldus De Hypotheekshop bij de bekendmaking van de Beste Midoffice...