Stel als geldverstrekker mijn-omgeving niet al open in voortraject

Huis te koop (aangekocht) 2018 TB

Wees als geldverstrekker terughoudend met het openstellen van de mijn-omgeving in het voortraject. Aldus De Hypotheekshop bij de bekendmaking van de Beste Midoffice Eerste Kwartaal 2021 (ING, gevolgd door a.s.r., Allianz, Lloyds Bank en Argenta).

De adviesketen: “Sommige geldverstrekkers nodigen nieuwe klanten tijdens de bemiddeling al uit voor de zogeheten mijn-omgeving. Hoewel die wellicht handig kunnen zijn als de klant na passeren zijn hypotheek wil inzien of zijn jaaropgave wil downloaden, veroorzaken ze irritatie en paniek als ze in het voortraject al worden ingezet en de klant kan meekijken tijdens het aanvraagproces. Irritatie als de geldverstrekker het ‘finaal akkoord moment’ wegkaapt van de adviseur. Storend als de klant gestrest bij de adviseur aan de telefoon hangt, als een onervaren acceptant ten onrechte stukken afkeurt of aanvullende documenten opvraagt. Daarom het verzoek aan aanbieders om te wachten met klanten toegang geven tot de mijn-omgeving tot na het tekenen van het bindend aanbod. Dan is de consument immers ook pas klant van de geldverstrekker.”

Verder is er “bij veel geldverstrekkers voor de backoffice helaas niet dezelfde aandacht als voor de midoffice. Naast oversluitingen zijn de laatste jaren ook verhogingen (zowel onderhands als tweede hypotheken) sterk toegenomen. Ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid (OHA) als gevolg van echtscheiding of uit elkaar gaan, maakt eveneens een substantieel deel uit van de aanvragen. Bij veel geldverstrekkers is bij dit soort mutaties sprake van een handmatig proces. Soms gaat het om meerdere wijzigingen die niet altijd in één keer kunnen worden afgehandeld. Daarnaast worden OHA-zaken – die complex kunnen zijn – vaak door de backoffice afgewikkeld”.

De extra controles vanwege de wetgeving tegen witwassen “zorgen soms voor vertraging van hypotheekdossiers, waarbij het nog wel eens schort aan de communicatie. Ook is elke nieuwe klant bij voorbaat verdacht en wordt verwelkomd met wantrouwen.Met de inwerkingtreding van nog meer nieuwe regelgeving als de Productontwikkelingseisen (IDD,  PARP) en Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) lijkt het plafond inmiddels bereikt. Veel aanbieders (en de toezichthouder) lijken nog geen idee te hebben hoe ze aan de nieuwe eisen moeten gaan voldoen. Vragen in hoeverre de nieuwe (Europese) regels aansluiten bij de situatie in Nederland, nog proportioneel zijn of de positie van de klant verbeteren, lijken van ondergeschikt belang”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
CPB noemt verlagen hypothecaire aflossingseis als beleidsoptie

CPB noemt verlagen hypothecaire aflossingseis als beleidsoptie

De vermogensopbouw van Nederlandse huishoudens is lang niet altijd optimaal. Een aanzienlijke groep huishoudens bouwt weinig vermogen op, of heeft het vastzitten...

Overnemen elders gegenereerde data niet zonder risico's

Overnemen elders gegenereerde data niet zonder risico's

CGA-voorzitter Michael Mackaaij wijst op nieuwe risico’s die het gebruik van data die elders zijn gegenereerd oplevert. Mackaaij: “Partijen in de markt...

‘Verzilveren overwaarde’ verdringt ‘overbrugging’ van de eerste plaats

‘Verzilveren overwaarde’ verdringt ‘overbrugging’ van de eerste plaats

In maart werden meer hypotheken aangevraagd voor een verhoging of oversluiting dan voor het aankopen van een woning. Het is daarom volgens De Hypotheekshop “niet...

DAK start samenwerking met Figlo.

DAK start samenwerking met Figlo.

DAK en Yellowtail breiden hun strategische samenwerking uit met softwareleverancier Figlo. Door het online platform Mijn Hypotheekdossier te koppelen aan het adviespakket...

Vordering tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid afgewezen

Vordering tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid afgewezen

(Kifid-uitspraak GC 2021-0330) De consument heeft gezamenlijk met haar ex-partner een hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank (ING), waarvoor beiden hoofdelijk...

Avéro Achmea: meer digitaal samenwerken via platform Podium

Avéro Achmea: meer digitaal samenwerken via platform Podium

Podium. Zo heet het nieuwe digitale samenwerkingsplatform voor adviseurs dat Avéro Achmea maandag heeft gelanceerd. Jaap de Louw, commercieel manager Avéro...

Hypotheken: SV-loon voorlopig geen nieuwe standaard

Hypotheken: SV-loon voorlopig geen nieuwe standaard

De gesprekken over de voor- en nadelen van het gebruik van een nieuwe loonstandaard bij hypotheekaanvragen worden hervat zodra de inkomensbepaling loondienst voldoende...

Consumenten zetten de rente langer vast dan ooit

Consumenten zetten de rente langer vast dan ooit

De gemiddelde duur waarop huizenkopers, oversluiters en verbouwers momenteel hun hypotheekrente (nieuwe hypotheken) vastzetten, nadert de negentien jaar. Een enorm...

Huizenkopers laten ontbindende voorwaarden steeds vaker weg in hun bod

Huizenkopers laten ontbindende voorwaarden steeds vaker weg in hun bod

Steeds meer huizenkopers, blijkt uit een artikel op nu.nl, laten de ontbindende voorwaarden weg in hun bod op een woning. Op navraag van NU.nl keek Independer naar...

Weer nieuw laagterecord hypotheekrente

Weer nieuw laagterecord hypotheekrente

Al voor de derde keer dit jaar kwam de hypotheekrente uit op een nieuw laagterecord: 1,55 procent (totaalgemiddelde). "En gezien het tempo van de dalingen op dit...