Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten moesten naast het bedrag dat zij maximaal konden lenen een bedrag van 70.000 euro aan eigen geld inbrengen om de aankoop van een woning te financieren. De hypotheekaanvraag is uiteindelijk door de geldverstrekker afgewezen omdat de herkomst van de eigen middelen niet is aangetoond. De consumenten menen dat dit te wijten is aan de adviseur. De consumenten hebben vervolgens een andere adviseur ingeschakeld en bij een andere geldverstrekker een hypothecaire geldlening afgesloten. Zij vorderen dat de adviseur een schadevergoeding betaalt voor de hogere rente die zij bij deze geldverstrekker betalen. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur zijn zorgplicht niet heeft geschonden. De vorderingen worden afgewezen.
De commissie: "Voor dit oordeel is van belang dat de adviseur heeft toegelicht dat hij naar aanleiding van de lijst met benodigde documenten telefonisch contact heeft opgenomen met [naam partij] om te vragen welke stukken de consumenten moesten indienen met betrekking tot het “overzicht waarin staat waar het eigen geld vandaan komt”. In dat telefonische contact heeft [naam partij] aangegeven dat verklaringen van de familieleden van de consumenten ingediend moesten worden waarin door de familieleden werd bevestigd dat zij geld hadden geleend van de consumenten. De commissie is van oordeel dat de adviseur er onder die omstandigheden vanuit mocht gaan dat het indienen van de bankafschriften en verklaringen van familieleden voldoende zou zijn. Daarbij heeft de adviseur terecht opgemerkt dat een geldverstrekker na beoordeling van de in eerste instantie ingediende stukken altijd aanvullende stukken kan en mag opvragen. Dat door een wijze of volgorde van indienen een kritische houding of argwaan bij Argenta is ontstaan blijkt nergens uit.
"Ook de zienswijze van de consumenten dat de adviseur had moeten vragen om een gecorrigeerde belastingaangifte volgt de commissie niet. Van een adviseur mag worden verwacht dat hij de aangeleverde stukken op hoofdlijnen beoordeelt en controleert alvorens hij deze stukken doorstuurt naar de geldverstrekker. De adviseur hoeft de gegevens echter niet tot in detail te beoordelen. De commissie is van oordeel dat de adviseur niet hoefde op te merken dat in de door de consumenten aangeleverde aangifte inkomstenbelasting geen vermogen was opgenomen terwijl de consumenten beweerden dat zij over een bedrag van 70.000 euro aan eigen middelen beschikten."
Reactie toevoegen
Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...
Viva Las Vegas maar niet heus...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...
Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum
(Kifid-uitspraak GC 2025-0111) Een verzekeraar mag een schadeverzekering tegen de afgesproken einddatum opzeggen mits de wettelijke opzegtermijn van twee maanden...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0123) De zoon van de consument is als bromfietsbestuurder betrokken geweest bij een aanrijding met een fietser. De verzekeraar heeft de...

Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0128) De consumenten hebben van de gemeente Vlaardingen een aanbod ontvangen om het tijdelijke erfpachtrecht dat zij hebben op een perceel...
Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?’ In dit...
Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0101) De consument is slachtoffer geworden van een afleidingsmanoeuvre waarbij haar camera is gestolen. De verzekeraar wil de diefstal niet...
Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0104) De adviseur had na het bericht van de consument dat zij de klantrelatie stop wilde zetten, moeten zorgen voor een goede afhandeling....
Uitvaartverzekeraar mocht uitkering weigeren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0096) Een familielid van de consument heeft op 15 september 2022 een uitvaartverzekering gesloten bij de verzekeraar. Op [datum] 2023 is...

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling
Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...