Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd
Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken van de voorwaarden via een Mijn-omgeving niet voldoet aan het verstrekken op een duurzame drager.
De verzekeraar voert aan dat de Geschillencommissie ten onrechte is overgegaan tot ambtshalve toetsing (aan Europeesrechtelijke Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten), een onjuiste uitleg heeft gegeven van het begrip duurzame drager, onjuiste gevolgen heeft verbonden aan het niet verstrekken van de polisvoorwaarden op een duurzame drager en heeft nagelaten te onderzoeken of sprake was van een kernbeding. Volgens de verzekeraar gaat het om belangrijke onderwerpen die ook van belang zijn voor vergelijkbare geschillen.
Het financieel belang van de klacht waarover de Geschillencommissie had te beslissen, is minder dan 25.000 euro. Er is dan eigenlijk geen beroep mogelijk tegen de uitspraak.
Naar het oordeel van de voorzittervan de Commissie van Beroep van Kifid bevat de uitspraak van de Geschillencommissie “diverse oordelen over rechtsvragen die ook van belang zijn voor andere, vergelijkbare zaken. Deze rechtsvragen betreffen onder meer de toepasselijkheid en naleving van de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten, de aard van de relevante bedingen uit de polisvoorwaarden, het begrip ‘duurzame drager’ en de daaraan te stellen eisen en de sancties die passend zijn, indien niet (volledig) is voldaan aan nationale regels waarin de bepalingen van de genoemde Richtlijn zijn uitgewerkt. Een en ander rechtvaardigt dat de klacht van de consument in beroep wordt behandeld”.
Reactie toevoegen
Meer over
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...