Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Voeten graphic via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot is, dat de dader zich naar maatstaven van zorgvuldigheid van de gedraging had moeten onthouden. Het feit dat consument struikelde over zijn eigen voeten, zonder dat hij daarbij meer risico nam dan normaal, is geen gedrag waarbij de kans op schade zo groot was dat hij zich hiervan had moeten onthouden. De commissie oordeelt dat de verzekeraar geen dekking hoeft te verlenen voor de schade aan het tapijt nu geen sprake is van een onrechtmatige gedraging, maar van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De klacht van de consument is ongegrond, zijn vordering ()3.200 euro) wordt afgewezen.

De klacht van de consument betrof het niet vergoeden door de verzekeraar van de schade aan het tapijt. De schade ontstond doordat de consument struikelde over zijn eigen voeten en daarbij tegen een bijzettafeltje met drink- en etenswaren stootte, dat daardoor omviel.

Reactie toevoegen

 
Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade

Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...

Consument schakelde terecht zelf advocaat in

Consument schakelde terecht zelf advocaat in

(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten...

Duur avondje sporten...

Duur avondje sporten...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...

Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...

Adviseur moet vragen naar studieschuld

Adviseur moet vragen naar studieschuld

(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...