In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie bevat diverse oordelen over rechtsvragen die ook van belang zijn voor andere, vergelijkbare zaken. Deze rechtsvragen betreffen onder meer de maatstaf die wordt gehanteerd bij de registratie van (strafrechtelijke) persoonsgegevens. Het betreft met name de vraag in hoeverre bewijs is vereist van strafbaar gedrag, of in omstandigheden als hier aan de orde bewijs van het (mede)plegen van het strafbare feit oplichting is vereist en of de bank ook het bestanddeel ‘met het oogmerk van wederrechtelijke bevoordeling van zichzelf of een ander’ moet bewijzen, en dus – volgens de Geschillencommissie – dat de consument zijn leefgeldrekening ter beschikking heeft gesteld voor oplichting. Daarnaast betreffen de rechtsvragen de bevoegdheid tot het opzeggen van de bankrelatie door de bank en het toepassen daarvan. Met name gaat het dan om de vraag of het opzeggen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is, als door het ter beschikking stellen van de betaalrekening aan een ander (internet)oplichting is gefaciliteerd, maar het oogmerk van oplichting niet is bewezen, althans niet is komen vast te staan dat de consument wist of redelijkerwijs moest weten dat de betaalrekening (mede) voor de oplichting zou worden gebruikt."

In haar uitspraak heeft de Geschillencommissie beslist dat de bank de persoonsgegevens van de consument uit de Gebeurtenissenadministratie en het IVR dient te verwijderen, de leefgeldrekening moet herstellen en een bedrag van 69 euro aan de consument moet vergoeden.

De bank voert onder meer aan dat de Geschillencommissie op onjuiste wijze heeft geoordeeld over het opzeggen van de bankrelatie. Volgens de bank heeft de Geschillencommissie ten onrechte haar oordeel ten aanzien van de registratie van de persoonsgegevens overgenomen bij de beoordeling van de beëindiging van de bankrelatie, terwijl daarvoor een heel ander toetsingskader geldt. Daarnaast stelt de bank dat de Geschillencommissie een onjuiste maatstaf heeft gehanteerd ten aanzien van de registratie van (strafrechtelijke) persoonsgegevens, door te toetsen of oplichting bewezen is. De bank wijst erop dat de uitspraak belangrijk is voor een groot aantal vergelijkbare gevallen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ook als executeur recht op rechtsbijstand

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...

Aanmaning luistert nauw

Aanmaning luistert nauw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...

Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar

Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....

Volle mailbox voor rekening consument

Volle mailbox voor rekening consument

(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...

Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid

Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid

Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...

Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren

Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren

(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...

Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden

Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...

Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....