Adviseur moet voortgang offertetraject voldoende bewaken

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0278) De consument klaagt dat de adviseur in het adviesrapport voor de financiering van een nieuwbouwwoning van verkeerde veronderstellingen is uitgegaan, waarna onnodige vertraging is ontstaan in de aanvraag van een hypotheek. Uiteindelijk heeft zij de adviesopdracht beëindigd en via een andere adviseur een hypotheek afgesloten. Zij vordert de kosten die zij vanwege de vertraging heeft moeten maken. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door een adviesrapport op basis van verkeerde veronderstellingen uit te brengen, maar dat niet is gebleken dat adviseur de voortgang onvoldoende heeft bewaakt. De gevorderde schade hoeft niet te worden vergoed.

De commissie merkt op dat van een redelijk handelend adviseur gevraagd kan worden om de voortgang in het offertetraject voldoende te bewaken. Naar het oordeel van de commissie heeft de adviseur die norm niet geschonden.

De commissie: “Weliswaar had tijd kunnen worden bespaard wanneer direct op basis van de juiste uitgangspunten een financiering was aangevraagd. Toch staat deze fout niet in verband met de vertraagde voortgang van het dossier. Nadat de fout door Florius werd geconstateerd, heeft de adviseur zijn fout hersteld en heeft hij een nieuwe aanvraag bij Florius ingediend. Uit het dossier volgt dat de adviseur voortdurend in contact bleef met Florius. De commissie acht niet gebleken of aannemelijk gemaakt dat door de adviseur opnieuw fouten zijn gemaakt in deze nieuwe aanlevering van het dossier aan deze geldverstrekker, waaraan de vertraging zou zijn te wijten. Gezien de complexiteit van het advies, is een doorlooptijd van 25 september 2020 – de datum van ontvangst van de koopovereenkomst – tot begin januari 2021 niet dusdanig dat daarmee redelijke termijnen zouden zijn overschreden. Ook het gegeven dat de consument via een andere adviseur op zeer korte termijn haar hypotheek heeft weten af te sluiten, brengt de commissie niet tot een ander oordeel.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...