Adviseur moet voortgang offertetraject voldoende bewaken

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0278) De consument klaagt dat de adviseur in het adviesrapport voor de financiering van een nieuwbouwwoning van verkeerde veronderstellingen is uitgegaan, waarna onnodige vertraging is ontstaan in de aanvraag van een hypotheek. Uiteindelijk heeft zij de adviesopdracht beëindigd en via een andere adviseur een hypotheek afgesloten. Zij vordert de kosten die zij vanwege de vertraging heeft moeten maken. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door een adviesrapport op basis van verkeerde veronderstellingen uit te brengen, maar dat niet is gebleken dat adviseur de voortgang onvoldoende heeft bewaakt. De gevorderde schade hoeft niet te worden vergoed.

De commissie merkt op dat van een redelijk handelend adviseur gevraagd kan worden om de voortgang in het offertetraject voldoende te bewaken. Naar het oordeel van de commissie heeft de adviseur die norm niet geschonden.

De commissie: “Weliswaar had tijd kunnen worden bespaard wanneer direct op basis van de juiste uitgangspunten een financiering was aangevraagd. Toch staat deze fout niet in verband met de vertraagde voortgang van het dossier. Nadat de fout door Florius werd geconstateerd, heeft de adviseur zijn fout hersteld en heeft hij een nieuwe aanvraag bij Florius ingediend. Uit het dossier volgt dat de adviseur voortdurend in contact bleef met Florius. De commissie acht niet gebleken of aannemelijk gemaakt dat door de adviseur opnieuw fouten zijn gemaakt in deze nieuwe aanlevering van het dossier aan deze geldverstrekker, waaraan de vertraging zou zijn te wijten. Gezien de complexiteit van het advies, is een doorlooptijd van 25 september 2020 – de datum van ontvangst van de koopovereenkomst – tot begin januari 2021 niet dusdanig dat daarmee redelijke termijnen zouden zijn overschreden. Ook het gegeven dat de consument via een andere adviseur op zeer korte termijn haar hypotheek heeft weten af te sluiten, brengt de commissie niet tot een ander oordeel.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...