Adviseur moet voortgang offertetraject voldoende bewaken

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0278) De consument klaagt dat de adviseur in het adviesrapport voor de financiering van een nieuwbouwwoning van verkeerde veronderstellingen is uitgegaan, waarna onnodige vertraging is ontstaan in de aanvraag van een hypotheek. Uiteindelijk heeft zij de adviesopdracht beëindigd en via een andere adviseur een hypotheek afgesloten. Zij vordert de kosten die zij vanwege de vertraging heeft moeten maken. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door een adviesrapport op basis van verkeerde veronderstellingen uit te brengen, maar dat niet is gebleken dat adviseur de voortgang onvoldoende heeft bewaakt. De gevorderde schade hoeft niet te worden vergoed.

De commissie merkt op dat van een redelijk handelend adviseur gevraagd kan worden om de voortgang in het offertetraject voldoende te bewaken. Naar het oordeel van de commissie heeft de adviseur die norm niet geschonden.

De commissie: “Weliswaar had tijd kunnen worden bespaard wanneer direct op basis van de juiste uitgangspunten een financiering was aangevraagd. Toch staat deze fout niet in verband met de vertraagde voortgang van het dossier. Nadat de fout door Florius werd geconstateerd, heeft de adviseur zijn fout hersteld en heeft hij een nieuwe aanvraag bij Florius ingediend. Uit het dossier volgt dat de adviseur voortdurend in contact bleef met Florius. De commissie acht niet gebleken of aannemelijk gemaakt dat door de adviseur opnieuw fouten zijn gemaakt in deze nieuwe aanlevering van het dossier aan deze geldverstrekker, waaraan de vertraging zou zijn te wijten. Gezien de complexiteit van het advies, is een doorlooptijd van 25 september 2020 – de datum van ontvangst van de koopovereenkomst – tot begin januari 2021 niet dusdanig dat daarmee redelijke termijnen zouden zijn overschreden. Ook het gegeven dat de consument via een andere adviseur op zeer korte termijn haar hypotheek heeft weten af te sluiten, brengt de commissie niet tot een ander oordeel.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...