Adviseurs moeten aan de bak na incidenten met IBL-rekentool

Hypotheek rekenmachine via Pixabay

Na de twee incidenten met de HDN IBL-rekentool worden hypotheekadviseurs geacht opnieuw te gaan rekenen in de betreffende dossiers. Volgens HDN geldt dit alleen bij dossiers van klanten waarbij blijkt dat het inkomen niet toereikend is. In die gevallen moeten echter ook de bijverbanden (onder andere orv) opnieuw worden berekend.

HDN: “Geldverstrekkers inventariseren de impact van het incident op hun dossiers. Als daar aanleiding toe is nemen zij contact op met de klant en/of adviseur. Wij raden adviseurs aan herberekeningen uit te voeren voor de periode waar het om gaat, klanten te informeren als daar aanleiding toe is en contact op te nemen met de geldverstrekker. Geldverstrekkers bekijken op klantniveau samen met de adviseur en klant naar maatwerkmogelijkheden. Om er zeker van te zijn dat klanten niet tussen de wal en het schip belanden, hebben we een IBL-helpdesk ingericht. Mochten adviseurs er niet uitkomen, dan kunnen zij het ons laten weten via deze IBL-helpdesk. Wij zorgen dan dat de vraag op de juiste plaats terechtkomt.”

AFM

De AFM vindt het "zeer wenselijk dat adviseurs analyseren welke klanten uit het eigen klantenbestand zijn geraakt door het incident, herberekeningen maken aan de hand van nieuwe informatie en zonodig met de klant in gesprek gaan over een oplossing".

De AFM wil dat hypotheekaanbieders eventuele overkreditering als gevolg van de incidenten met de rekentool Inkomensbepaling Loondienst oplossen. De toezichthouder tegenover VVP: “Wij zijn op de hoogte van incidenten met de IBL-rekentool van HDN. De AFM heeft de betrokken hypotheekaanbieders gewezen op hun verantwoordelijkheid tot verantwoorde kredietverlening. De aanbieders onderzoeken zelf in hoeverre klanten hierdoor geraakt zijn en welke oplossingen passend zijn. Het is van belang dat aanbieders, adviseurs en HDN waar nodig daarin samenwerken en informatie uitwisselen.”

Nieuwe methode

De Inkomensbepaling Loondienst is een nieuwe methode om het toetsinkomen te berekenen voor mensen in loondienst. De inkomensgegevens van de hypotheekaanvrager uit het UWV verzekeringsbericht vormen de bron waarmee het maximale inkomen wordt vastgesteld en waarmee het toetsinkomen wordt berekend.

HDN heeft melding gemaakt van twee incidenten met de tool. De rekentool bracht de fiscale bijtelling van klanten met een lease-auto vanaf 13 augustus 2020 ten onrechte niet in mindering op het toetsinkomen. Volgens HDN is dit probleem per 28 januari opgelost.

Vervolgens bleek dat de IBL-rekentool, sinds de eerste loonstrook over januari 2021, door “een niet ingevuld veld op het UWV-verzekeringsbericht van een beperkte groep klanten, een te laag toetsinkomen heeft afgegeven”. HDN besloot daarop in overleg met IBL-stakeholders om de rekentool vanaf 23 februari vanaf 14.00 uur niet meer beschikbaar te stellen voor nieuwe aanvragen met UWV-verzekeringsbericht.

Waarborgen

Verschil van inzicht over de afhandeling van de incidenten ligt ten grondslag aan het opstappen van drie HDN-commissarissen, wat begin deze week naar buiten werd gebracht. De opgestapte commissarissen zouden ook meer waarborgen hebben gewenst bij het gebruik van het UWV-verzekeringsbericht.

HDN zegt aan die waarborgen te werken: “De werking van de tool is in opdracht van de werkgroep IBL inmiddels grondig onderzocht en technisch blijken de IBL-rekentool en haar rekenregels goed te werken. Om de betrouwbaarheid van de uitkomsten te kunnen borgen, zijn er op het gebied van de processen, controles en governance verbeteringen doorgevoerd. Op dit moment worden deze maatregelen geaudit door BDO, waarna de werkgroep IBL bepaalt wanneer IBL weer beschikbaar komt voor de markt. In de werkgroep IBL zitten vertegenwoordigers van geldverstrekkers, intermediairs, NHG en HDN.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

In juli meeste hypotheekaanvragen van 2023

In juli meeste hypotheekaanvragen van 2023

In juli werden circa 33.000 hypotheken aangevraagd via het HDN Platform. Dat zijn ongeveer 5.000 aanvragen meer dan in dezelfde maand een jaar eerder (28.820). Met...

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...

Hypotheekmarkt stabiliseert in tweede kwartaal 2023

Hypotheekmarkt stabiliseert in tweede kwartaal 2023

HDN registreerde in het tweede kwartaal 92.999 hypotheekaanvragen, een afname van 34,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Vergeleken met het eerste...

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessie van HDN en Aegon

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessie van HDN en Aegon

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

De AFM benadrukt dat de deelnemers met een beperkt pensioen (de zogeheten ‘grijze vlek’) niet uit het oog verloren dienen te worden. "Het risico van...

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

De recente stijging van de tarieven voor het doorlopend AFM-toezicht op verzekeraars is buitenproportioneel, vindt het Verbond. Voor levens- en pensioenverzekeraars...