AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen

Bejaarde leest krant via Pixabay 2018

De AFM vindt het belangrijk dat pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden zo persoonlijk mogelijk informeren als zij pensioenverlagingen doorvoeren. Ook moeten pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden stimuleren om tot actie over te gaan. De AFM deelt deze en andere aanbevelingen over communicatie met de pensioensector.
 
De AFM baseert zich voor de aanbevelingen op eigen onderzoek naar de communicatiestrategie van een aantal pensioenfondsen die mogelijk overgaan tot pensioenverlagingen. De pensioenfondsen die in dit onderzoek zijn betrokken, hebben inmiddels individuele terugkoppeling gekregen. Daarnaast hebben we de behoeften van deelnemers onderzocht in het AFM Consumentenpanel.

Uit de onderzoeken bij pensioenfondsen blijkt dat hun informatie nog niet altijd evenwichtig is. Fondsen moeten een eventuele uitleg over de oorzaken van de aanstaande verlaging evenwichtig geven. Hierin horen zowel de rente als beleggingskeuzes en de hoogte van premies.

Daarnaast, aldus de AFM, "zien we dat pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden nauwelijks stimuleren tot actie over te gaan. Dit kan bijvoorbeeld door een concrete actie te koppelen aan informatie over verlagingen zoals een verwijzing naar een adviseur of naar mijnpensioenoverzicht.nl. Daarmee zouden betrokkenen meer inzicht krijgen in hun financiële situatie en zo nodig kunnen anticiperen op minder pensioeninkomen. De AFM als gedragstoezichthouder verwacht dat pensioenfondsen hier aandacht aan besteden in hun communicatie over verlagingen".

In euro's per maand

Uit het AFM Consumentenpanel blijkt onder meer dat deelnemers de gevolgen van een verlaging bij voorkeur willen zien in euro’s per maand. Ook is er behoefte om een vergelijking te kunnen maken tussen de hoogte van het pensioen voor en na de verlaging. Dit geeft deelnemers persoonlijke informatie over hun financiële situatie.

Reactie toevoegen

 

Reacties

PS - Platter-Schoo FD 19 december 2019

Dit noemen ze zelf gecreëerde problemen over de schutting gooien. Eerst een dure pensioenvergunning eisen van adviseurs, die er dan massaal voor kiezen de pet aan de kapstok te hangen met zoveel overheidsbemoeienissen. Laat de AFM het maar zelf doen is veel gehoord. Nu blijkt dat ze daar geen enkele kaas van gegeten heeft moet de communicatie beter, zodat het probleem niet meer bij de AFM ligt maar bij de pensioenfondsen en de dolende consument. Inmiddels zijn er geen adviseurs meer over en is mijnpensioenoverzicht.nl voor de consument abracadabra en onvolledig. Driemaal hoera voor het door de AFM zo "gekoesterde" klantbelang. Bedankt voor de puinhopen.

Meer over
Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

De meerderheid van de ondervraagde beleggers geeft in de jongste Consumentenmonitor Beleggen van de AFM aan de informatie over de kosten te hebben gezien. Van deze...

AFM-boete van 2,5 miljoen euro voor  CAK Dordrecht (Promovendum en Besured)

AFM-boete van 2,5 miljoen euro voor CAK Dordrecht (Promovendum en Besured)

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 2.500.000 euro opgelegd aan Centraal Administratiekantoor Dordrecht. Dit omdat CAK Dordrecht en haar dochterondernemingen...

Pensioenwet laat ruimte voor wijzigen van onvoorwaardelijke indexatie van pensioenaanspraken

Pensioenwet laat ruimte voor wijzigen van onvoorwaardelijke indexatie van pensioenaanspraken

De Stichting Autoriteit Financiële Markten (AFM) mag de indexering van pensioenaanspraken van medewerkers voorwaardelijk maken in plaats van onvoorwaardelijk....

Schrijf je in voor VIP-congres ACT NOW!

Schrijf je in voor VIP-congres ACT NOW!

Al meer dan 300 financieel dienstverleners hebben zich ingeschreven voor het VIP-congres ACT NOW, hét Fin- & Insurtech event voor de top van de financiële...

Aanvulling Leidraad vergoeding voor vervroegde aflossing van de hypotheek

Aanvulling Leidraad vergoeding voor vervroegde aflossing van de hypotheek

Met een brief informeert de AFM de sector over een aanvulling van de leidraad ‘Vergoeding vervroegde aflossing van de hypotheek’. In deze Leidraad uit...

Hypotheek is een commitment

Hypotheek is een commitment

(Zdenka van Schaik van de AFM in VVP 2) Hypotheek is een commitment, maatwerk in het bijzonder. De standaardleennorm biedt voor de meeste huizenkopers een passende...

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...

Jaarverslag AFM: oproep om lange termijn in het vizier te houden

Jaarverslag AFM: oproep om lange termijn in het vizier te houden

De aanhoudende crises moeten niet afleiden van het maken van langetermijnplannen en -beleid. Die oproep doet bestuursvoorzitter Laura van Geest bij de presentatie...

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen...

AFM-boete van 1,7 miljoen euro voor Janus Henderson

AFM-boete van 1,7 miljoen euro voor Janus Henderson

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 1.700.000 euro opgelegd aan de wereldwijde vermogensbeheerder Janus Henderson Group plc. De boete is opgelegd omdat Janus...