AFM: uitstel belastingverplichting niet de oplossing voor de crisis
"Het simpelweg uitstel blijven verlenen van belastingverplichtingen is niet de oplossing om ondernemingen in de problemen weer op de been te helpen", aldus de AFM in een notitie ter voorbereiding van het jaarlijkse rondetafelgesprek met de vaste commissie voor Financiën over de macro-economische risico’s voor het financiële stelsel. Aan het gesprek dat 2 juni plaatsvindt doen mee: Laura van Geest (AFM), Klaas Knot (DNB) en Pieter Hasekamp (CPB).
De AFM wijst onder meer op het risico op overwaardering op de kapitaalmarkten, de gevoeligheid van de vermogensbeheersector voor renteschokken en de problematiek op de woningmarkt. Ook zegt de AFM dat economisch herstel niet gebaat is bij uitstel belastingschulden.
"Om te voorkomen dat huishoudens zich in deze oververhitte woningmarkt te diep in de schulden steken, is het belangrijk om leennormen goed te handhaven. Dit risico is extra groot bij koopstarters. Verder vraagt een gezonde woningmarkt om structurele oplossingen, waaronder extra bouwen en het verminderen van overheidssubsidies. Dit draagt ook bij aan een evenwichtigere afweging tussen huur en koop, waardoor de huursector naar verwachting zal groeien."
Ook wijst de AFM erop dat de overheid met een uitstaande belastingschuld van 16 miljard euro een belangrijke kredietverlener aan het mkb geworden is. "Het simpelweg uitstel blijven verlenen van belastingverplichtingen is niet de oplossing om ondernemingen in de problemen weer op de been te helpen. Maatwerk in de vorm van snelle en duidelijke afspraken over herstructureringen bevordert bovendien economisch herstel. Dat is een belangrijke les uit de financiële crisis."
Het openbare gesprek met de vaste commissie voor Financiën vindt plaats op woensdag 2 juni van 10.00 – 12.15 uur in de Troelstrazaal in de Tweede Kamer. Het wordt ook live uitgezonden via de website van de Tweede Kamer en is later terug te zien via debatgemist.tweedekamer.nl.
Reactie toevoegen
Meer over
Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten
Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...
DNB actualiseert Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging
DNB heeft de geactualiseerde Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging 2023 gepubliceerd op Open Boek Toezicht. De Good Practice geeft de onder toezicht van...
AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023
De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...
AI specifiek toezichtsthema DNB in 2024
DNB betrekt in 2024 vier specifieke thema’s sectorbreed in het toezicht op verzekeraars: Duurzaamheid in Toezicht Verzekeraars, Hypotheken & Vastgoed Verzekeraars,...
Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking
De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank. Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....
AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel
De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen
De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...
DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt
BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...
DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars
DNB zal de duurzaamheidrisico’s bij verzekeraars (en pensioenfondsen) verder integreren in het toezicht. Aldus de toezichthouder in 'Toezicht in Beeld 2023'....
"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"
"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...