Aon: rijbewijsverzekering stimuleert veiliger rijgedrag

Deelauto zakelijk

Een rijbewijsverzekering stimuleert veiliger rijgedrag en zorgt voor een betere verdeling van de stijgende verzekeringskosten als je een auto huurt of met anderen deelt. Ook geeft het een impuls aan bereikbaarheid, duurzame mobiliteit en betaalbaar vervoer voor iedereen. Dit stelt Aon op basis van onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De innovatie van deze oplossing zit in het verleggen van het aansprakelijkheidsrisico van de eigenaar van het voertuig naar degene die ook daadwerkelijk het voertuig bestuurt. De bestuurder kan vervolgens dit zogenaamde verkeersrisico verzekeren en invloed uitoefenen op de hoogte van zijn of haar verzekeringspremie.

Verhuurbedrijven en aanbieders van deelauto's (deelplatforms) hebben te maken met een hoge schadelast en zijn daardoor lastig te verzekeren. "Zorgelijk", aldus Evert-Jeen van der Meer, industry director Mobility bij Aon. "Omdat de elektrische deelvoertuigen een belangrijke bijdrage vormen aan het verminderen van de CO2-uitstoot, met name in steden. Daarom is het moment aangebroken om anders naar de verzekering van aansprakelijkheid in deze groeiende markt te kijken. Een rijbewijsverzekering kan de oplossing vormen. Hierbij wordt degene die het voertuig bestuurt namelijk aansprakelijk. De verzekering dekt schade aan het gehuurde voertuig en schade die door dit voertuig aan derden is veroorzaakt.”

Uit het onderzoek blijkt dat er vier belangrijke aanknopingspunten zijn om de rijbewijs verzekering te lanceren:

  • Een verhoogde verkeersveiligheid. Uit een groep van 791 respondenten geeft 30 procent aan veiliger te gaan rijden als hun premie door het rijgedrag wordt bepaald.
  • Lagere (verzekerings-)kosten. Commerciële verhuurders en deelplatforms van deelvoertuigen zien deze verzekeringsoplossing als een kans om de kosten te beheersen.
  • Een verbeterde verzekerbaarheid. De verhuurmarkt wordt aantrekkelijker voor meer verzekeraars wanneer de schadelast hierdoor afneemt.
  • Stimulans van (het gebruik van) deelmobiliteit. Gebruikers sluiten online een verzekering af en worden beloond (met een lagere premie) voor goed rijgedrag. Het idee om afgerekend te worden op het eigen rijgedrag, sprak 75 procent van de respondenten aan.

Van der Meer: “De uitkomsten van het onderzoek gaven aan dat het noodzakelijk is om een proeftuin te starten. Ook het inrichten van een robuust registratiesysteem door de RDW vergde veel tijd. In dit systeem wordt de gebruiker van de verzekering geregistreerd met een koppeling naar het rijbewijs. In de kern is deze verzekeringsoplossing een pay-how-you-drive-verzekering. Door veilig rijgedrag en zorgvuldige omgang met het deelvoertuig heeft de gebruiker namelijk zelf invloed op de verzekeringskosten per rit. Door het verkeersrisico te verleggen naar de gebruiker verwachten wij dat er veiliger wordt gereden en het voertuig netjes wordt geparkeerd.”

In de publiek- private proeftuin, met 700 deelnemers, die binnenkort start, wil Aon het berichtenverkeer tussen de hiervoor ontwikkelde deelmobiliteitsapp en de database van de RDW testen. Daarnaast is het doel om op grote schaal te leren wat de proefpersonen ervaren nu ze zelf het ‘verkeersrisico’ verzekeren maar ook aansprakelijk worden voor schade aan het deelvoertuig. De verzamelde data uit onder andere de voertuigen en de app worden geanalyseerd en genereren een actueel risicoprofiel per gebruiker.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 17 februari 2023

Heel goed en aardig, dat AON hiervoor ingeschakeld is. Waarom zit dit niet bij het verbond? Krijgt AON straks ook de vervolgcontracten die hieruit voort kunne komen.?

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 17 februari 2023

En dan betaalt de niet hurende automobilist ook voor voor het risico van de verhuurder? Hoe gaat dit dan met de wisselende voertuigen, qua gewicht en catalogus waarde? Zwaardere auto's geven meer schade. Je kan met een rijbewijs dan in elk willekeurig voertuig stappen. Van Panda tot Porsche. Of moet je dan iedere keer melden welk voertuig je gaat besturen? Lijkt mij lastig om een premie vasttestellen voor het risico.

Meer over
Dekkingsgraad pensioenfondsen stabiel ondanks dreigende handelsoorlog

Dekkingsgraad pensioenfondsen stabiel ondanks dreigende handelsoorlog

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in maart stabiel gebleven op 118 procent. De aandelenrendementen waren slecht door...

Aon: Jan-Willem Evers Head of Human Capital Solutions Nederland

Aon: Jan-Willem Evers Head of Human Capital Solutions Nederland

Aon kondigt de benoeming aan van Jan-Willem Evers als Head of Human Capital Solutions. Hij start op 1 juni en wordt verantwoordelijk voor het leiden van Human Capital...

Erwin van Geyte Director Broking Marine & Specialties Aon

Erwin van Geyte Director Broking Marine & Specialties Aon

Erwin van Geyte wordt per 1 april 2025 bij Aon benoemd als Director Broking Marine & Specialties. Van Geyte werkt al meer dan veertien jaar bij Aon. Momenteel...

Jan Steven Kelder nieuwe CCO Aon

Jan Steven Kelder nieuwe CCO Aon

Jan Steven Kelder wordt benoemd als Chief Commercial Officer (CCO) van Aon Nederland. Hij treedt toe tot het directieteam onder leiding van CEO Philip Alliet en...

Aon global benefits broker en adviseur Nexperia

Aon global benefits broker en adviseur Nexperia

Het in Nederland gevestigde halfgeleiderbedrijf Nexperia heeft Aon aangesteld als wereldwijde employee benefits broker en adviseur. Als onderdeel van de overeenkomst...

Aon: moeite met timing referendum

Aon: moeite met timing referendum

“Het was beter geweest als er twee jaar geleden tijdens de Wtp-wetsbehandeling over het inzetten van een referendum was gesproken.” Aldus Frank Driessen,...

Zestig procent economische schade door natuurrampen onverzekerd

Zestig procent economische schade door natuurrampen onverzekerd

Natuurrampen hebben in 2024 wereldwijd een economische schade van 368 miljard dollar veroorzaakt, waarvan slechts 145 miljard verzekerd was. Dit blijkt uit het ‘2025...

Alex Kempe nieuwe Director Broking Liability bij Aon

Alex Kempe nieuwe Director Broking Liability bij Aon

Alex Kempe is per 1 januari 2025 benoemd als Director Broking Liability, Financial Services Group, Cyber & SRE (Sports, Recreation & Entertainment) en is...

Aon: “Bedrag ineens goed begeleiden”

Aon: “Bedrag ineens goed begeleiden”

Na zes keer uitstel zou het dan in 2025 eindelijk zover moeten zijn: de invoering van het bedrag ineens per 1 juli 2025. Een deelnemer kan dan maximaal tien procent...

Aon: zorgvuldigheid vereist bij bedrag ineens

Aon: zorgvuldigheid vereist bij bedrag ineens

“In een ideale wereld krijgt iedere deelnemer een persoonlijk gesprek voor pensionering, om zich goed voor te kunnen bereiden en de juiste keuzes te kunnen...