Bank eiste terecht inschakelen hypotheekadviseur

Document via Pixabay

De enkele omstandigheid dat in het verleden een hypothecaire geldlening met een bepaalde hoogte is verstrekt aan Consument betekent niet dat vandaag de dag de verstrekking van een per saldo even hoge lening verantwoord is. Dat Consument meent de gevolgen van de verstrekking te kunnen overzien en dat de verstrekking volgens hem verantwoord is, ontslaat de Bank niet van haar (zorg)plicht om te waken tegen overkreditering. De Bank mag daarom verlangen dat Consument zich laat bijstaan en adviseren door een hypotheekadviseur om dit te toetsen.

Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-474.

Consument wenste gebruik te maken van de contractuele en wettelijke mogelijkheid om tien procent van zijn hypothecaire geldlening jaarlijks af te lossen, onder de voorwaarde dat hij het afgeloste bedrag direct terug kon lenen van de bank tegen de thans geldende rente zonder dat hij daarvoor een hypotheekadviseur hoefde in te schakelen. De Commissie is met de bank van oordeel dat er in een dergelijk geval sprake is van de verstrekking van een nieuwe lening en dat de bank daarom, kort samengevat, gehouden is om te waken tegen overkreditering.

De door de consument gemaakte vergelijking met het tussentijds aanpassen van de rentevast periode van de gehele lening (waarvoor geen hypotheekadviseur ingeschakeld hoeft te worden) gaat naar het oordeel van de Commissie niet op, omdat er in dat geval geen sprake is van het verstrekken van een nieuwe lening.

Reactie toevoegen

 
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...