Bank vrij om hypothecaire geldlening te weigeren

Kifid LOGO 2017

Banken zijn vrij om eigen afwegingen te maken met wie en onder welke voorwaarden zij een geldlening verstrekken. Aldus blijkt uit de uitspraak 2017-609 van de Geschillencommissie Kifid.

Een consument stelt dat ABN Amro ten onrechte het verzoek van hem en zijn broer tot verhoging van de hypothecaire geldlening heeft geweigerd en vordert een bedrag van 81.893 euro. Volgens de commissie hebben banken een zekere mate van beleids- en contractsvrijheid, welke onder meer inhoudt dat het hen vrijstaat te bepalen met wie en onder welke voorwaarden zij een overeenkomst van geldlening aangaat.

Feiten

Wat was het geval? De consument heeft de hypotheekofferte op 10 september 2013 voor akkoord ondertekend. Op 12 september 2013 heeft ABN Amro het adviesrapport uitgebracht. De consument en zijn
broer hebben het adviesrapport ondertekend. In februari 2014 was het einde van het bouwdepot van
50.000 euro in zicht. De consument heeft de Bank verzocht het bouwdepot te verhogen met een bedrag van  50.000 euro. ABN Amro heeft de financiële gegevens van de consument en zijn broer opgevraagd, waarna een inkomenstoets heeft plaatsgevonden. De bank is hierbij tot de conclusie gekomen dat het, gelet op het inkomen van de consument en zijn broer, niet mogelijk was de geldlening te verhogen.

Na de afwijzing van de Bank heeft Consument geld geleend van zijn eigen bedrijf. Op enig moment is de verbouwing van de woning afgerond. In 2015 heeft de consument de bank wederom verzocht het bouwdepot te verhogen met een bedrag van 50.000 euro. De consument wenste dit bedrag aan te wenden om de liquiditeit van zijn bedrijf op peil te brengen. Bij e-mail van 8 januari 2016 heeft ABN Amro het verzoek van de consument wederom  afgewezen.

De consument vordert echter dat ABN Amro  wordt veroordeeld tot vergoeding van een bedrag van
81.893 euro, zijnde de teveel betaalde rente over een periode van 30 jaar en de kosten van de
accountant. Volgens de consument heeft de bank in 2013 in haar hypotheekadviesrapport aangegeven dat de consument en zijn broer maximaal een bedrag van 482.323 euro konden lenen, zodat de consument ervan uitging dat er, gezien de geldlening van 359.400 eiuro, nog ruimte voor verhoging was.
De Bank heeft in 2013 de indruk gewekt dat het geen probleem zou zijn de financiering te verhogen.
De jaarcijfers over 2014 en 2015 zijn beter dan de cijfers over 2013. Er is dus geen verklaring voor de afwijzing van het verzoek van de consument. Aangezien de bank de geldlening niet heeft willen verhogen, heeft de consument elders een aanvullende financiering moeten afsluiten tegen een hogere rente. Een medewerker van de bank heeft in een gesprek van eind 2015 toegegeven dat er in het adviesrapport van september 2013 een fout is gemaakt ten aanzien van het inkomen in september 2013. Er is alleen gekeken naar het inkomen en niet naar de zogenaamde aftrekposten. Ook heeft een medewerker van de hypotheek-advieslijn, naar aanleiding van een aantekening in het hypotheekdossier, telefonisch aangegeven dat er een fout is gemaakt bij het bepalen van het inkomen in 2013.  De consument had geen aanleiding te twijfelen aan de juistheid van  het vastgestelde inkomen.

Oordeel

De Commissie acht het niet onjuist dat ABN Amro in dit geval de verzoeken van de consument tot aanvullende financiering heeft afgewezen. Niet is gebleken dat ABN Amro in 2013 de indruk heeft gewekt, laat staan zich heeft gebonden aan de indruk, dat de verhoging van de geldlening geen probleem zou zijn. De omstandigheid dat bij het hypotheekadvies een hoger maximaal te lenen bedrag is opgegeven en de consument er hierdoor vanuit ging dat er ruimte was voor verhoging van de geldlening maakt dit niet anders. Immers, een opgave van een maximaal te lenen bedrag houdt nog geen verplichting voor de bank in dit bedrag daadwerkelijk te verstrekken. De vordering wordt afgewezen.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

ABN Amro: verlagen btw op energie juist prikkel om niet te verduurzamen

ABN Amro: verlagen btw op energie juist prikkel om niet te verduurzamen

Het verlagen van de btw op energie acht het Economisch Bureau van ABN Amro op twee terreinen niet doelmatig. Het Bureau: “Ten eerste worden daarmee alle inkomensgroepen...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...