Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel
Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs waren verantwoordelijk voor de bemiddeling bij ruim 125 miljard euro aan verzekeringen, pensioenen en hypotheken (61 procent van het totaalvolume). Het marktaandeel van onafhankelijk advies is daarmee al jaren stabiel. Aldus het net verschenen ‘Advies in Cijfers 2023-2024’ van Adfiz.
Het hypotheekvolume is opnieuw toegenomen. Ook de volumes van verzekeringen voor de zakelijke markt en pensioenen namen toe. Particulier is zowel schade als leven gedaald.
In 2023 zijn 5.942 zelfstandige financieel adviesbedrijven actief onder eigen vergunning van de AFM (2022: 5.960). Deze bedrijven hebben samen 7.270 vestigingen, tegenover nog slechts 420 bankfilialen (2022: 726). “Het fijnmazig netwerk van zelfstandige advieskantoren houdt persoonlijk advies voor burgers en bedrijven toegankelijk”, aldus Adfiz.
Het aantal advieskantoren daalt minder hard dan eerder voorspeld. Dit komt vooral doordat toch weer veel starters de weg naar de markt weten te vinden, 323 nieuwe toetreders in 2022. Onder de stoppers zijn veel juridische reorganisaties en overgenomen kantoren.
Andere highlights:
De meeste kantoren (74 procent) zijn generalistische kantoren die een breed pakket aan producten en diensten aanbieden. Bij startende kantoren valt de toename op van het aantal kantoren dat niet meer als allround kantoor start maar juist als gespecialiseerd kantoor (39 procent).
Onderzoek onder coördinatie van de OESO meet de financiële kennis, houding en gedrag. Op alle vlakken haalt de gemiddelde Nederlander de streefscore niet. Ruim 40 procent haalt de streefscore voor kennis en gedrag niet, bijna 80 procent haalt de streefscore voor houding niet.
Ruim twee vijfde van de HR-professionals geeft aan dat hun organisatie een officiële aanpak heeft voor medewerkers met financiële problemen, maar dat beleid is vrijwel altijd reactief. Slechts twaalf procent heeft ook een preventief beleid.
67 procent van de werknemers ziet wel iets in een Pensioen APK; 61 procent daarvan heeft daarbij de voorkeur voor een persoonlijk gesprek.
65 procent van de adviseurs vindt duurzame ontwikkeling een belangrijk thema in adviesgesprekken met particuliere klanten. Onderwerpen die dan aan bod komen zijn financiële fitheid, verduurzamen van de woning, duurzaamheid van financiële producten/beleggingen en klimaatrisico's en klimaatadaptatie.
Slechts zes procent van de jongeren beschouwt robo-advies als gelijkwaardig aan menselijk advies.
Uit onderzoek van de Engelse toezichthouder (FCA) blijkt dat advies mensen aanzet om meer met hun vermogen te doen. 80 procent van de mensen die advies hebben gehad, beleggen. Tegenover 33 procent van de mensen die geen hulp heeft gehad.
Reactie toevoegen
Meer over
(Uit VVP 5-6 2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP Actueel op de korrel duikt er weer in. Met dit keer als boodschap: een bubbeltje mag best...
Finfin van Adfiz gaat veranderen
Finfin van Adfiz gaat veranderen. Adfiz: "Het gebruik van onder meer de vragenmodule loopt al geruime tijd terug. Bovendien bleek vorig jaar uit onderzoek van het...
Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt
Adfiz heeft haar Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt. Het document wordt meestal tweemaal per jaar ge-update. Rond Prinsjesdag worden de meest recent bekend...
Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging
(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...
Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling
Deelname aan de Adfiz nieuwjaarspeiling staat nog tot eind volgende week open. Klik HIER om deel te nemen. In januari doet Adfiz altijd een nieuwjaarspeiling onder...
NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
Nationale-Nederlanden is de grote winnaar van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. NN won twee van de vier categorieën (Duurzame ontwikkeling en Ketenefficiency)...
Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”
"Geef ons professionals ons vak terug; laat ons de klant écht helpen.” Dat was de oproep van Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn nieuwjaarsspeech...
Adfiz introduceert geassocieerd partnerschap
"Adfiz wil onder de vlag van het geassocieerd partnerschap structureel samenwerken met bedrijven en organisaties die een bijdrage leveren aan een sterke en duurzame...
Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors
Adfiz en OvFD maken bezwaar tegen de voorgestelde verhoging van 70 naar 85 euro van de leges voor het Wft- en PE-examen en het voorstel de mogelijkheid te creëren...
Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid
DAS, Nationale-Nederlanden en TAF zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: DAS met Contracten van...