Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel
Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs waren verantwoordelijk voor de bemiddeling bij ruim 125 miljard euro aan verzekeringen, pensioenen en hypotheken (61 procent van het totaalvolume). Het marktaandeel van onafhankelijk advies is daarmee al jaren stabiel. Aldus het net verschenen ‘Advies in Cijfers 2023-2024’ van Adfiz.
Het hypotheekvolume is opnieuw toegenomen. Ook de volumes van verzekeringen voor de zakelijke markt en pensioenen namen toe. Particulier is zowel schade als leven gedaald.
In 2023 zijn 5.942 zelfstandige financieel adviesbedrijven actief onder eigen vergunning van de AFM (2022: 5.960). Deze bedrijven hebben samen 7.270 vestigingen, tegenover nog slechts 420 bankfilialen (2022: 726). “Het fijnmazig netwerk van zelfstandige advieskantoren houdt persoonlijk advies voor burgers en bedrijven toegankelijk”, aldus Adfiz.
Het aantal advieskantoren daalt minder hard dan eerder voorspeld. Dit komt vooral doordat toch weer veel starters de weg naar de markt weten te vinden, 323 nieuwe toetreders in 2022. Onder de stoppers zijn veel juridische reorganisaties en overgenomen kantoren.
Andere highlights:
De meeste kantoren (74 procent) zijn generalistische kantoren die een breed pakket aan producten en diensten aanbieden. Bij startende kantoren valt de toename op van het aantal kantoren dat niet meer als allround kantoor start maar juist als gespecialiseerd kantoor (39 procent).
Onderzoek onder coördinatie van de OESO meet de financiële kennis, houding en gedrag. Op alle vlakken haalt de gemiddelde Nederlander de streefscore niet. Ruim 40 procent haalt de streefscore voor kennis en gedrag niet, bijna 80 procent haalt de streefscore voor houding niet.
Ruim twee vijfde van de HR-professionals geeft aan dat hun organisatie een officiële aanpak heeft voor medewerkers met financiële problemen, maar dat beleid is vrijwel altijd reactief. Slechts twaalf procent heeft ook een preventief beleid.
67 procent van de werknemers ziet wel iets in een Pensioen APK; 61 procent daarvan heeft daarbij de voorkeur voor een persoonlijk gesprek.
65 procent van de adviseurs vindt duurzame ontwikkeling een belangrijk thema in adviesgesprekken met particuliere klanten. Onderwerpen die dan aan bod komen zijn financiële fitheid, verduurzamen van de woning, duurzaamheid van financiële producten/beleggingen en klimaatrisico's en klimaatadaptatie.
Slechts zes procent van de jongeren beschouwt robo-advies als gelijkwaardig aan menselijk advies.
Uit onderzoek van de Engelse toezichthouder (FCA) blijkt dat advies mensen aanzet om meer met hun vermogen te doen. 80 procent van de mensen die advies hebben gehad, beleggen. Tegenover 33 procent van de mensen die geen hulp heeft gehad.
Reactie toevoegen
Meer over
Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid
DAS, Nationale-Nederlanden en TAF zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: DAS met Contracten van...
Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Onlangs berichtte Kassa over overlijdensrisicoverzekeringen. Daarin werd een recent onderzoek...
Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging
(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...
Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF zijn genomineerd in de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: “Met het Letselschade...
KPMG: persoonlijke adviseur houdt stand in consolidatiegeweld
Het kleinere financieel advieskantoor, concludeert KPMG in het rapport ‘Consolidatie in de Nederlandse intermediaire markt’, blijkt prima te kunnen bestaan...
Aantal vestigingen RegioBank wordt bijna gehalveerd
Via SNS en RegioBank kunnen klanten op dit moment terecht bij ruim 600 vestigingen. De Volksbank verwacht dit aantal terug te brengen tot ongeveer 320 - 360 vestigingen....
Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...
Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever
"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...
Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur
Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...