Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Kalo Bagijn 2019

Brand New Day noteerde over 2022 een nettowinst van 10,2 miljoen euro (2021: 11,7 miljoen euro). De nettowinst daalde licht door grote investeringen in marketing, De reclame-spots met Sander Schimmelpenninck ('Iedereen een eigen pensioenpotje') waren hier debet aan.

Brand New Day zegt terug te kijken op een goed jaar.  Het totaal aantal nieuw geopende rekeningen steeg van 39.000 naar 56.000 (47 procent), Het door klanten nieuw gestorte vermogen steeg van 1,1 miljard naar bijna 1,3 miljard euro (15%) en het totaal door de 240.000 klanten (+ 25%) aangehouden vermogen steeg van 4,4 miljard naar 5,0 miljard euro (+ 11%).

Brand New Day: "Als de nieuwe pensioenwet wordt aangenomen, komt eindelijk een einde aan de fiscale discriminatie die nu geldt voor werknemers en ZZP’ers die te weinig of geen pensioen hebben opgebouwd. In de nieuwe wet wordt namelijk het maximale bedrag dat je elk jaar opzij mag zetten op een individuele pensioenrekening – de enige mogelijkheid voor werknemers en ZZP’ers om mét belastingvoordeel bij te sparen voor meer pensioen – gelijkgetrokken met de maximale inleg die nu geldt voor een deelnemer aan een collectief pensioen. Hierdoor zal het maximale bedrag dat iemand elk jaar op een individuele pensioenrekening mag storten, stijgen van ongeveer 15.000 naar 35.000 euro."

Oprichter Kalo Bagijn: “De politiek maakt zich zorgen over het aantal ZZP’ers en werknemers dat geen pensioen opbouwt. Ze kijken daarbij echter niet of nauwelijks naar de aanvullende pensioenpotjes die wij en de grootbanken en verzekeraars aanbieden. Als de Wet Toekomst Pensioenen wordt aangenomen maakt het voor de opbouw van pensioen niet meer uit of iemand deelneemt aan een collectief pensioen of geld opzij zet in een eigen, aanvullende, pensioenpotje. Heel veel ZZP’ers en werknemers zetten bij ons al geld opzij voor hun pensioen, eind 2022 ruim 200.000. En dat aantal zal door het toenemende pensioenbewustzijn en onze investeringen in marketing alleen maar toenemen.“

Volgens Brand New Day neemt het pensioenbewustzijn onder jongeren toe. " Zo was in 2017 35 procent van de nieuwe klanten met een pensioenrekening bij Brand New Day jonger dan 40 jaar, eind 2022 was dit gestegen naar 42 procent."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij...

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day heeft de kosten voor de vrije beleggingsrekening (box 3) en kinderrekening-beleggen (box 3) verlaagd. Voorheen betaalden klanten over iedere storting...

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen:...

Negatieve rente als katalysator

Negatieve rente als katalysator

(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar...

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....