Cfd: "provisieverbod botst met nieuwe eu-richtlijn"

Edwin Herdink (portret 2013)

Op 25 mei verzocht CFD minister Dijsselbloem om het provisieverbod te toetsen aan het EU-recht en - voor zover het hiermee strijdig is - stappen te ondernemen oom het verbod buiten werking te stellen. In een nieuwe brief aan de Vaste commissie voor Financiën stelt CFD dat het provisieverbod ook botst met de nieuwe Europese richtlijn voor verzekeringsdistributie 2016/97. Inmiddels heeft de commissie laten weten dat minister Dijsselbloem de vragen gaat beantwoorden.

"Partijen die het verbod verdedigen verzuimen het Nederlandse provisieverbod in een Europees perspectief te plaatsen", zegt CFD-secretaris Willem van Spronsen. "Als dat gebeurt dan zou men uiteindelijk kunnen vaststellen dat dit verbod van Nederlandse makelij feitelijk niets meer is dan een gebrekkig solitair obstakel binnen de EU waar alleen nog maar op gepaste wijze afscheid van moet worden genomen."


Aanvullende vragen

In haar nieuwe brief aan de Vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer stelt CFD een aantal aanvullende vragen in het kader van de EU-richtlijn Verzekeringsdistributie 2016/97. Deze richtlijn is gericht op minimale harmonisatie en mag de lidstaten niet beletten strengere voorschriften ter bescherming van de klanten te handhaven of in te voeren (mits deze stroken met het EU-recht). In dit kader vraagt CFD minister Dijsselbloem aan te geven waaruit blijkt dat het Nederlandse provisieverbod voor complexe en impactvolle financiële verzekeringsproducten een (zuiver) beschermende werking heeft of zou hebben voor klanten binnen Nederland en of de EU.

CFD vraagt de minister aan te geven waaruit blijkt - dan wel zou moeten blijken- dat klanten in Nederland meer of beter zijn beschermd met een provisieverbod voor complexe en impactvolle verzekeringsproducten dan klanten in alle overige EU landenwaar geen provisieverbod geldt voor deze verzekeringsproducten.

CFD vraagt de minister aan te geven of en in welke mate het Nederlands provisieverbod binnen de EU-richtlijn 2016/97 een (zuiver) voorschrift is ter bescherming van klanten en hoe ver het Nederlands provisieverbod daarbij inhoudelijk en procedureel met voorschriften ter bescherming van klanten in die andere EU-lidstaten afwijkt.

CFD wil van de minister horen wat de redenen waren voor alle overige EU-lidstaten om toch geen provisieverbod voor complexe en impactvolle verzekeringsproducten in te voeren.

 

Duitse bemiddelaar

CFD wijst erop dat het vrij verkeer van diensten niet alleen ten gunste komt van de dienstverlener maar ook van de dienstgenieter. In dit kader vraagt CFD de minister aan te geven dan wel te beargumenteren waarom een Nederlandse klant niet een zogenoemd complex of impactvol verzekeringsproduct uit een andere EU-lidstaat mag aanschaffen, bijvoorbeeld uit Duitsland via bemiddeling van een Duitse aldaar gevestigde adviseur/bemiddelaar of via een hier in Nederland gevestigde adviseur/bemiddelaar, met als vast gegeven dat provisie een vast bestanddeel is van de premie, kortom in de eindprijs van het verzekeringsproduct is opgenomen.

EU-richtlijn 2016/97 moet garanderen dat in alle EU-lidstaten hetzelfde beschermingsniveau geldt en dat alle consumenten op vergelijkbare normen kunnen vertrouwen. De richtlijn moet een gelijk speelveld en concurrentie onder dezelfde voorwaarden bevorderen voor tussenpersonen, ongeacht of zij aan een verzekeringsonderneming verbonden zijn. Consumenten hebben er baat bij als verzekeringsproducten via verschillende kanalen en tussenpersonen met verschillende vormen van samenwerking met verzekeringsondernemingen worden gedistribueerd op voorwaarde dat zij vergelijkbare regels inzake consumentenbescherming moeten toepassen. CFD vraagt de minister om aan te geven of Nederland als EU-lid met het provisieverbod voor complexe of impactvolle verzekeringsproducten aan de hierboven genoemde eisen voldoet.

Op dit moment wordt de werking van de interne verzekeringsmarkt belemmerd doordat tussenpersonen niet in de gehele EU werkzaam kunnen zijn. CFD vraagt de minister aan te geven waaruit blijkt (of zou moeten blijken) dat door het provisieverbod voor complexe en impactvolle verzekeringsproducten de toegang tot de Nederlandse markt binnen dat segment wordt bevorderd, voor bijvoorbeeld een Duitse adviseur/bemiddelaar die niet in Nederland een (bij)kantoor heeft en wel over een Europees paspoort beschikt om diensten naar Nederland te verrichten.

 

Buiten werking stellen

Na deze aanvullende vragen verzoekt CFD de minister om het huidige provisieverbod verder aan het Europese recht in samenhang met de EU-richtlijn 2016/97 te toetsen. "Indien dit hiermee strijdig is, verzoeken wij de minister stappen te ondernemen om het provisieverbod voortijdig buiten werking te stellen", aldus CFD-voorzitter Edwin Herdink.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joost van Nieuwenhuijze - 17 juni 2016

Misschien zou het CFD zich ook eens moeten afvragen en dus ook die vraag aan Dijsselbloem moeten voorleggen of de huidige producten, welke allen zijn uitgekleed door de wetswijzigingen, nog wel voldoen aan het begrip complex.

Chris van der Harten - 11 juni 2016

Zucht ....

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD heeft een digitale ledenkaart ontwikkeld. "Door onze leden digitaal in kaart te brengen, kunnen oriënterende consumenten snel de weg vinden...

CFD start WOZ-actief 2023

CFD start WOZ-actief 2023

De CFD gaat ook in 2023 van start met een WOZ-actie. Doel is relaties van CFD-adviseurs te helpen besparen op de WOZ-belasting. Er zijn voor adviseurs geen kosten...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD heeft het ledenaanbod uitgebreid met Calamitijdelijk. Sinds 2014 heeft Calamitijdelijk een netwerk opgebouwd van direct beschikbare woningen waarin slachtoffers...

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD roept politici op gezinnen te helpen met financieel advies. Dat draagt namelijk bij aan een financieel veiligere samenleving. Wel dient de politiek dit in de...

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD plaatst vraagtekens bij het actief transparantiemodel voor schadeprovisie van minister Kaag, gebaseerd op fijnmazige gemiddelden van diverse typen verzekeringsproducten....

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

(Brancheorganisaties in katern Vooruitblik 2022 in VVP 6) Waar liggen in 2022 de uitdagingen en kansen voor financieel adviseurs, gevolmachtigden en hypothecair...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...