Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een reeds verlopen renteaanbod van de bank. De adviseur had meer of duidelijker kunnen communiceren dat de in de financieringsopzet genoemde rentes waren gebaseerd op een reeds verlopen renteaanbod van de bank. Door de adviseur is echter geen toezegging gedaan dat de consumenten een offerte van de bank zouden krijgen op basis van de in dat renteaanbod opgenomen rentetarieven. Het in de financieringsopzet vermelden van de onjuiste (verlopen) rentepercentages, acht de Geschillencommissie onzorgvuldig, maar heeft echter niet tot de gestelde schade geleid. De vordering van de consumenten is afgewezen.

De consumenten hadden hun schade, op basis van het verschil in rentepercentages, begroot op een bedrag van 168.244,30 euro.

De commissie "acht aannemelijk dat de adviseur aan de consumenten geruststellende mededelingen heeft gedaan over de kans van slagen van de aanvraag voor de hypothecaire geldlening en (kennelijk) niet, althans te weinig, heeft gewezen op het feit dat het renteaanbod van de bank kon wijzigen als bijvoorbeeld stukken nog moesten worden ingeleverd of worden aangepast waardoor de aanvraag niet compleet
zou zijn voor de gestelde datum. In de financieringsopzet van de adviseur stond echter ook vermeld dat “De hierbij gebruikte bedragen zijn indicatief. Rechten kunnen slechts worden ontleend aan de offerte van de betreffende financiële instelling”.

"Dat de adviseur in de financieringsopzet van 5 april 2022 de rentepercentages uit het renteaanbod van 29 oktober 2021 heeft laten staan en niet heeft geactualiseerd, acht de commissie eveneens onzorgvuldig. Ondanks dat de financieringsopzet een ander doel had namelijk, zoals door de adviseur onbetwist is gesteld, om de (nieuwe) begroting te toetsen, had de adviseur waarschijnlijk eenvoudig kunnen checken of de daarbij opgenomen rentes nog actueel waren."

 

Reactie toevoegen

 
Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...