Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een reeds verlopen renteaanbod van de bank. De adviseur had meer of duidelijker kunnen communiceren dat de in de financieringsopzet genoemde rentes waren gebaseerd op een reeds verlopen renteaanbod van de bank. Door de adviseur is echter geen toezegging gedaan dat de consumenten een offerte van de bank zouden krijgen op basis van de in dat renteaanbod opgenomen rentetarieven. Het in de financieringsopzet vermelden van de onjuiste (verlopen) rentepercentages, acht de Geschillencommissie onzorgvuldig, maar heeft echter niet tot de gestelde schade geleid. De vordering van de consumenten is afgewezen.

De consumenten hadden hun schade, op basis van het verschil in rentepercentages, begroot op een bedrag van 168.244,30 euro.

De commissie "acht aannemelijk dat de adviseur aan de consumenten geruststellende mededelingen heeft gedaan over de kans van slagen van de aanvraag voor de hypothecaire geldlening en (kennelijk) niet, althans te weinig, heeft gewezen op het feit dat het renteaanbod van de bank kon wijzigen als bijvoorbeeld stukken nog moesten worden ingeleverd of worden aangepast waardoor de aanvraag niet compleet
zou zijn voor de gestelde datum. In de financieringsopzet van de adviseur stond echter ook vermeld dat “De hierbij gebruikte bedragen zijn indicatief. Rechten kunnen slechts worden ontleend aan de offerte van de betreffende financiële instelling”.

"Dat de adviseur in de financieringsopzet van 5 april 2022 de rentepercentages uit het renteaanbod van 29 oktober 2021 heeft laten staan en niet heeft geactualiseerd, acht de commissie eveneens onzorgvuldig. Ondanks dat de financieringsopzet een ander doel had namelijk, zoals door de adviseur onbetwist is gesteld, om de (nieuwe) begroting te toetsen, had de adviseur waarschijnlijk eenvoudig kunnen checken of de daarbij opgenomen rentes nog actueel waren."

 

Reactie toevoegen

 
Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...

Viva Las Vegas maar niet heus...

Viva Las Vegas maar niet heus...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...

Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum

Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum

(Kifid-uitspraak GC 2025-0111) Een verzekeraar mag een schadeverzekering tegen de afgesproken einddatum opzeggen mits de wettelijke opzegtermijn van twee maanden...

WAM!

WAM!

(Kifid-uitspraak GC 2025-0123) De zoon van de consument is als bromfietsbestuurder betrokken geweest bij een aanrijding met een fietser. De verzekeraar heeft de...

Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen

Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0128) De consumenten hebben van de gemeente Vlaardingen een aanbod ontvangen om het tijdelijke erfpachtrecht dat zij hebben op een perceel...

Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'

Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?’ In dit...

Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen

Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0101) De consument is slachtoffer geworden van een afleidingsmanoeuvre waarbij haar camera is gestolen. De verzekeraar wil de diefstal niet...

Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling

Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling

(Kifid-uitspraak GC 2025-0104) De adviseur had na het bericht van de consument dat zij de klantrelatie stop wilde zetten, moeten zorgen voor een goede afhandeling....

Uitvaartverzekeraar mocht uitkering weigeren

Uitvaartverzekeraar mocht uitkering weigeren

(Kifid-uitspraak GC 2025-0096) Een familielid van de consument heeft op 15 september 2022 een uitvaartverzekering gesloten bij de verzekeraar. Op [datum] 2023 is...

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling

Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...