Contact met klant alleen nodig bij concrete aanleiding

Kantoor bellen advocaat via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0252) Op een tussenpersoon rust (enkel) de verplichting om contact op te nemen met de consument over zijn verzekering als hier een concrete aanleiding voor bestaat. De consument heeft onvoldoende gesteld en onderbouwd dat daarvan in dit geval sprake was.

De Geschillencommissie: “Het enkele feit dat er sprake was van tegenvallende koersontwikkelingen is daarvoor niet voldoende. Dit is een aan het beleggen verbonden algemeen bekend risico. Bovendien rust op de consument een eigen verplichting om de waardeontwikkelingen van de verzekering bij te houden en zich bij vragen of advies te wenden tot de tussenpersoon. Uit de stukken blijkt dat de consument jaarlijks waardeoverzichten van de verzekeraar heeft ontvangen en in 2014 door de verzekeraar meermalen is gewaarschuwd dat de verzekering zeer waarschijnlijk het beoogde eindkapitaal niet zou behalen, waarbij de consument (dringend) is geadviseerd hierover contact op te nemen met de tussenpersoon. De consument heeft de verzekeraar vervolgens bericht dat hij geen behoefte heeft aan een (herstel)advies. Onder deze omstandigheden acht de commissie het niet aannemelijk dat de consument, indien hij op enig moment door de tussenpersoon zou zijn benaderd, wel behoefte zou hebben gehad aan een (herstel)advies en dat dit tot aanpassing van de verzekering dan wel de keuze voor een ander product zou hebben geleid. Dat dit anders zou zijn vindt geen steun in de stukken en wordt door de consument ook niet nader onderbouwd of aannemelijk gemaakt. De tussenpersoon kan, gelet op het voorgaande, ook niet verweten worden dat hij geen hersteladvies heeft verstrekt. Het is de commissie dan ook niet gebleken dat de tussenpersoon in zijn nazorgplicht is tekortgeschoten.”

Reactie toevoegen

 
NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt twee zorgverzekeraars een formele maatregel op voor het niet nakomen van hun zorgplicht. De NZa onderzocht de grootste zorgverzekeraar...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...