"Adviseur moet benadrukken dat zijn beloning geen kosten zijn voor de klant, maar investering"

Joost Tieland

De klanten van Brand New Day die begeleid worden door een onafhankelijk financieel adviseur hebben méér vertrouwen dat hun benodigde eindkapitaal wordt bereikt dan de klanten zonder financieel adviseur. Ook hebben klanten met een financieel adviseur er meer vertrouwen in dat de risico’s als voortijdig overlijden en arbeidsongeschiktheid goed afgedekt zijn. Een belangrijke uitdaging is wel de klantperceptie van kosten. Dat blijkt uit onderzoek van Brand New Day onder haar klanten die in het afgelopen anderhalf jaar een pensioen- of beleggingsrekening geopend hebben.

Vrijwel alle resultaten spreken in het voordeel van een adviseur, op één na: de tevredenheid over de kosten die ze betaald hebben om tot deze oplossing te komen. Van de klanten zonder financieel adviseur is 77 procent tevreden ten opzichte van 51 procent van de klanten met financieel adviseur.

Joost Tieland, Manager Intermediairservice Particulier bij Brand New Day: “Dit onderzoek toont duidelijk de meerwaarde van een adviseur bij het opbouwen van vermogen aan, want klanten hebben meer inzicht, bouwen gerichter vermogen op en behalen door de begeleiding waarschijnlijk een hoger rendement. Deze boodschap weten over te brengen aan (potentiële) klanten vormt de belangrijkste uitdaging voor de adviseur. De adviseur moet benadrukken dat het geen kosten zijn voor de klant, maar een investering. Om adviseurs hierbij te helpen, hebben we een brochure ontwikkeld die de toegevoegde waarde van de financieel adviseur benadrukt en uitlegt. Daarnaast hebben we een ‘Vind een adviseur’-module ontwikkeld om (potentiële) klanten te helpen bij het vinden van een financieel adviseur. Alle adviseurs die een samenwerking hebben met Brand New Day kunnen zich hiervoor aanmelden.”

Klanten van een financieel adviseur werken volgens het onderzoek veel gerichter naar een doelkapitaal toe (32 vs. 22 procent) en hebben veel meer vertrouwen dit doel ook daadwerkelijk te bereiken (40 vs. 29 procent). 

Reactie toevoegen

 
Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen:...

Negatieve rente als katalysator

Negatieve rente als katalysator

(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar...

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...