"Adviseur moet benadrukken dat zijn beloning geen kosten zijn voor de klant, maar investering"

Joost Tieland

De klanten van Brand New Day die begeleid worden door een onafhankelijk financieel adviseur hebben méér vertrouwen dat hun benodigde eindkapitaal wordt bereikt dan de klanten zonder financieel adviseur. Ook hebben klanten met een financieel adviseur er meer vertrouwen in dat de risico’s als voortijdig overlijden en arbeidsongeschiktheid goed afgedekt zijn. Een belangrijke uitdaging is wel de klantperceptie van kosten. Dat blijkt uit onderzoek van Brand New Day onder haar klanten die in het afgelopen anderhalf jaar een pensioen- of beleggingsrekening geopend hebben.

Vrijwel alle resultaten spreken in het voordeel van een adviseur, op één na: de tevredenheid over de kosten die ze betaald hebben om tot deze oplossing te komen. Van de klanten zonder financieel adviseur is 77 procent tevreden ten opzichte van 51 procent van de klanten met financieel adviseur.

Joost Tieland, Manager Intermediairservice Particulier bij Brand New Day: “Dit onderzoek toont duidelijk de meerwaarde van een adviseur bij het opbouwen van vermogen aan, want klanten hebben meer inzicht, bouwen gerichter vermogen op en behalen door de begeleiding waarschijnlijk een hoger rendement. Deze boodschap weten over te brengen aan (potentiële) klanten vormt de belangrijkste uitdaging voor de adviseur. De adviseur moet benadrukken dat het geen kosten zijn voor de klant, maar een investering. Om adviseurs hierbij te helpen, hebben we een brochure ontwikkeld die de toegevoegde waarde van de financieel adviseur benadrukt en uitlegt. Daarnaast hebben we een ‘Vind een adviseur’-module ontwikkeld om (potentiële) klanten te helpen bij het vinden van een financieel adviseur. Alle adviseurs die een samenwerking hebben met Brand New Day kunnen zich hiervoor aanmelden.”

Klanten van een financieel adviseur werken volgens het onderzoek veel gerichter naar een doelkapitaal toe (32 vs. 22 procent) en hebben veel meer vertrouwen dit doel ook daadwerkelijk te bereiken (40 vs. 29 procent). 

Reactie toevoegen

 
Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

(Blog door Brand New Day, kennispartner van het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart. Auteur: Joost Tieland, commercieel directeur). Vermogensadvies krijgt...

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day zag in 2023 het totale klantvermogen met 33 procent groeien naar 6,4 miljard euro (2022: 4,8 miljard euro). Eind 2025 moet dan 10 miljard euro gaan...

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

Bijna twee op de drie  Nederlanders vindt dat pensioen nu te weinig aandacht krijgt in de verkiezingscampagne, zo blijkt uit onderzoek van Dynata in opdracht...

BND: forse groei pensioenbeleggen

BND: forse groei pensioenbeleggen

"Door een relatief onderbelicht onderdeel in de nieuwe pensioenwetgeving hebben zzp’ers en werknemers zonder pensioenopbouw per 1 juni dit jaar veel meer ruimte...

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlanders zijn in toenemende mate bezorgd over hun financiën als ze gaan stoppen met werken en dit sluit aan bij zorgen rond de financiële situatie...

BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

De populairste belegging onder ondernemers zijn momenteel cryptovaluta. Bijna vier op de tien ondernemers belegt in 2023 in crypto, terwijl dat in 2021 nog maar...

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna vier op de tien Nederlanders willen al voor hun 65e stoppen met werken, dat is voor de meeste werkenden ruim twee  jaar eerder dan de AOW-gerechtigde...

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

De inhoud van het pensioenakkoord dat het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal wijzigen, blijkt voor heel veel Nederlanders een blinde vlek. Bijna de helft (44...