De Nationale Hypotheekbond: gratis tool 'Aflossingsvrij'

Jeroen Oversteegen 2018 bijgesneden

Om adviseurs te ondersteunen bij het informeren en adviseren van klanten met aflossingsvrije leningen, gaat de Nationale Hypotheekbond in oktober een nieuw ontwikkelde tool ‘Aflossingsvrij’ gratis aanbieden binnen het Hypotheekbond CRM (Portefeuillesignalen). 

De adviseur kan de klant op basis van de ingevulde gegevens een rapport ‘Hypotheek Nu & Straks’ genereren om dit met de klant te bespreken. Het rapport geeft klanten inzicht in hoe hun hypotheek ervoor staat (met rapportcijfer) en reikt mogelijkheden aan hoe het rapportcijfer van hun hypotheek verbeterd kan worden. De betaalbaarheid van de hypotheek op einddatum vormt een belangrijk onderdeel van dit rapport.

“Het Financieel Stabiliteitscomité, met daarin vertegenwoordigers van DNB, AFM en het ministerie van Financiën, heeft kredietverstrekkers al in 2017 opgeroepen om een gerichte aanpak te ontwikkelen voor de risico’s van aflossingsvrije hypotheken. Bij die aanpak moeten ook intermediairs nauw betrokken worden', aldus het Financieel Stabiliteitscomité. Met het aanbieden van deze tooling hopen wij ook dat geldverstrekkers hun businesspartners nauwer gaan betrekken bij het informeren en adviseren van klanten”, aldus Jeroen Oversteegen, directeur van de Nationale Hypotheekbond.

De tool is enerzijds gebaseerd op het AFM-model (namelijk LTV en tijd tot het eerste event; pensionering of einde looptijd). Daar is door de Nationale Hypotheekbond nog de dimensie leeftijd aan toegevoegd, omdat geldverstrekkers vanaf leeftijd 57 voor verlenging of herfinanciering beoordelen op basis van pensioeninkomen.

Tevens kan het (pensioen)inkomen en het beschikbare vermogen om af te lossen worden toegevoegd om daarmee een beter beeld te krijgen van de betaalbaarheid van de hypotheek op einddatum.

Reactie toevoegen

 
Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

"Geldverstrekkers zijn tegenwoordig erg actief als het gaat om het begrip ‘Know Your Customer’. Dit heeft alles te maken met de verantwoordelijkheid...

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk,...

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...

Jeroen Oversteegen: "Geef de recreatiewoningen vrij"

Jeroen Oversteegen: "Geef de recreatiewoningen vrij"

"Met 8 miljoen huizen zijn we er nóg niet, geef de recreatiewoningen vrij aan de babyboomers!", aldus betoogt Jeroen Oversteegen van de De Nationale Hypotheekbond...

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

In samenwerking met de Nationale Hypotheekbond, heeft Scildon de webtool ‘Aflossen, Sparen of Beleggen’ ontwikkeld. Deze tool stelt consument en adviseur...

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie,...