De Nationale Hypotheekbond: gratis tool 'Aflossingsvrij'

Jeroen Oversteegen 2018 bijgesneden

Om adviseurs te ondersteunen bij het informeren en adviseren van klanten met aflossingsvrije leningen, gaat de Nationale Hypotheekbond in oktober een nieuw ontwikkelde tool ‘Aflossingsvrij’ gratis aanbieden binnen het Hypotheekbond CRM (Portefeuillesignalen). 

De adviseur kan de klant op basis van de ingevulde gegevens een rapport ‘Hypotheek Nu & Straks’ genereren om dit met de klant te bespreken. Het rapport geeft klanten inzicht in hoe hun hypotheek ervoor staat (met rapportcijfer) en reikt mogelijkheden aan hoe het rapportcijfer van hun hypotheek verbeterd kan worden. De betaalbaarheid van de hypotheek op einddatum vormt een belangrijk onderdeel van dit rapport.

“Het Financieel Stabiliteitscomité, met daarin vertegenwoordigers van DNB, AFM en het ministerie van Financiën, heeft kredietverstrekkers al in 2017 opgeroepen om een gerichte aanpak te ontwikkelen voor de risico’s van aflossingsvrije hypotheken. Bij die aanpak moeten ook intermediairs nauw betrokken worden', aldus het Financieel Stabiliteitscomité. Met het aanbieden van deze tooling hopen wij ook dat geldverstrekkers hun businesspartners nauwer gaan betrekken bij het informeren en adviseren van klanten”, aldus Jeroen Oversteegen, directeur van de Nationale Hypotheekbond.

De tool is enerzijds gebaseerd op het AFM-model (namelijk LTV en tijd tot het eerste event; pensionering of einde looptijd). Daar is door de Nationale Hypotheekbond nog de dimensie leeftijd aan toegevoegd, omdat geldverstrekkers vanaf leeftijd 57 voor verlenging of herfinanciering beoordelen op basis van pensioeninkomen.

Tevens kan het (pensioen)inkomen en het beschikbare vermogen om af te lossen worden toegevoegd om daarmee een beter beeld te krijgen van de betaalbaarheid van de hypotheek op einddatum.

Reactie toevoegen

 
Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Door uw stem uit te brengen maakt u duidelijk welke aspecten van hypotheken voor u en uw klant belangrijk zijn. We gebruiken uw input om met geldverstrekkers in...

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...