Dekkingstoezegging adviseur kost gevolmachtigde 27 mille

Tuin 3 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0992) Door een storm is er onder andere schade ontstaan aan de tuin van de consument. De gevolmachtigde heeft vergoeding van de schade aan de tuinaanleg afgewezen. De consument is van mening dat hij op grond van het verloop van de schaderegeling ervan uit mocht gaan dat de schade aan de tuinaanleg zou zijn gedekt. De Geschillencommissie is van oordeel dat de e-mail van de financieel adviseur, namens de gevolmachtigde, van 12 juli 2021 een dusdanige concrete dekkingstoezegging inhoudt dat de consument er gerechtvaardigd op heeft mogen vertrouwen dat er dekking voor tuinaanleg is tot maximaal 25 procent van het verzekerd bedrag als de schade is veroorzaakt door onder andere omgevallen bomen en/of afgebroken takken en de gevolmachtigde deze schade aan de consument dient te vergoeden.

Volgens de gevolmachtigde was geen sprake van een dekkingstoezegging, maar een aanhaling van een gedeelte van de voorwaarden. De commissie ziet dit dus echter anders.

De consument vorderde een vergoeding van 75.000 euro vermeerderd met wettelijke rente vanaf 7 februari 2022.

De commissie: “De gevolmachtigde heeft bij verweer een uitsplitsing van de expert overgelegd ten aanzien van de verschillende componenten van de schade aan de tuinaanleg. De consument heeft de uitsplitsing niet betwist. Op basis hiervan komt de commissie tot de conclusie dat de consument recht heeft op een bedrag van 27.067,80 euro, namelijk de schade aan de tuinaanleg als gevolg van omgevallen bomen en afgebroken takken en de schade aan de irrigatiesystemen en ondergrondse elektra als gevolg van omgevallen bomen. Deze twee schadecomponenten hangen namelijk samen met de omgevallen bomen en/of afgebroken takken.”

De vordering tot vergoeding van de volledige factuur van de door de consument ingeschakelde expert wordt afgewezen. De consument heeft, tegenover de betwisting van de gevolmachtigde, niet voldoende aangetoond dat er sprake is van redelijke kosten.

Reactie toevoegen

 
25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...